Poznavanje pogostih splošnih besed v slovenščini med govorci slovenščine kot drugega in tujega jezika
DOI:
https://doi.org/10.51663/pnz.65.3.10Ključne besede:
besedišče, da/ne test, test besedišča po frekvenčnih razredih, slovenščina kot drugi in tuji jezikPovzetek
Članek predstavlja dva testa besedišča – da/ne test in pilotni test besedišča po frekvenčnih razredih, s katerima smo med govorci slovenščine kot drugega in tujega jezika preverjali poznavanje pogostih splošnih besed v slovenščini. Povzete so ugotovitve prve izvedbe da/ne testa na Mladinski poletni šoli slovenščine 2022, članek pa se osredotoča na drugo izvedbo med odraslimi tečajniki Centra za slovenščino kot drugi in tuji jezik (Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani) leta 2024. Cilj je bil preveriti, ali lahko da/ne test učinkovito razvršča govorce slovenščine kot drugega in tujega jezika glede na njihovo jezikovno znanje, in ugotoviti njegovo zanesljivost. Rezultati kažejo, da govorci slovenščine kot drugega in tujega jezika v večji meri poznajo bolj pogoste besede kot manj pogoste in da se poznavanje besedišča razlikuje glede na raven jezikovnega znanja. Z da/ne testom lahko dobro ločimo med govorci, ki so v slovenščini začetniki, nadaljevalci ali izpopolnjevalci, tistih, ki so na prehodu med temi ravnmi, pa s tem testom ne moremo zanesljivo uvrstiti. Rezultati so pokazali tudi, da so govorci slovanskih jezikov pri nižjih ravneh znanja dosegli boljše rezultate kot govorci neslovanskih jezikov. Pilotni test besedišča po frekvenčnih razredih potrjuje veljavnost da/ne testa, saj se njuni rezultati močno ujemajo.
Literatura
Arhar Holdt, Špela, Senja Pollak, Marko Robnik Šikonja in Simon Krek. »Referenčni seznam pogostih splošnih besed za slovenščino.« V: Jezikovne tehnologije in digitalna humanistika: zbornik konference, ur. Darja Fišer in Tomaž Erjavec, 10–15. Ljubljana: Inštitut za novejšo zgodovino, 2020. Pridobljeno 13. 5. 2021. http://nl.ijs.si/jtdh20/pdf/JT-DH_2020_Arhar-Holdt-et-al_Referencni-seznam-pogostih-splosnih-besed-za-slovenscino.pdf.
Balažic Bulc, Tatjana. »Jezikovni prenos pri učenju sorodnih jezikov (na primeru slovenščine in srbohrvaščine).« Jezik in slovstvo 49, št. 3–4 (2004): 77–89. Pridobljeno 12. 2. 2025. https://doi.org/10.4312/jis.49.3-4.77-89.
Durrant, Philip, Anna Siyanova-Chanturia, Benjamin Kremmel in Suhad Sonbul. Research Methods in Vocabulary Studies. John Benjamins Publishing Company, 2022. https://doi.org/10.1075/rmal.2.
Gyllstad, Henrik, Laura Vilkaitė in Norbert Schmitt. »Assessing Vocabulary Size through Multiple-Choice Formats: Issues with Guessing and Sampling Rates.« ITL - International Journal of Applied Linguistics 166, št. 2 (2015): 278–306. Pridobljeno 25. 2. 2025. https://doi.org/10.1075/itl.166.2.04gyl.
Matej Klemen, »Test poznavanja splošnih besed v slovenščini med udeleženci Mladinske poletne šole slovenščine,« v: Jezikovne tehnologije in digitalna humanistika: zbornik konference, ur. Špela Arhar Holdt in Tomaž Erjavec, 604–20. Ljubljana: Inštitut za novejšo zgodovino, 2024. Pridobljeno 3. 12. 2024. https://doi.org/10.5281/zenodo.13936445.
Klemen, Matej, Špela Arhar Holdt in Senja Pollak. Core vocabulary for Slovenian as L2 1.0. Slovenian language resource repository CLARIN.SI, 2022. Pridobljeno 18. 11. 2022. http://hdl.handle.net/11356/1697.
Meara, Paul. EFL Vocabulary Tests. Druga izdaja. Swansea: _lognostics, 2010. Pridobljeno 13. 5. 2021. https://www.lognostics.co.uk/vlibrary/meara1992z.pdf.
Meara, Paul in Barbara Buxton. »An alternative to multiple choice vocabulary tests.« Language Testing 4, št. 2 (1987): 142–54. Pridobljeno 22. 2. 2025. https://doi.org/10.1177/026553228700400202.
Meara, Paul in Glyn Jones. »Vocabulary Size as a Placement Indicator.« V: Applied Linguistics in Society, ur. Pamela Grunwell, 80–87. London: Centre for Information on Language Teaching and Research, 1988. Pridobljeno 9. 3. 2024. https://www.lognostics.co.uk/vlibrary/meara&jones1988.pdf.
Meara, Paul in Imma Miralpeix. »V_YesNo v1.0«. V: Tools for Researching Vocabulary, 113–33. Bristol, Blue Ridge Summit: Multilingual Matters, 2016. Pridobljeno 9. 3. 2024. https://doi.org/10.21832/9781783096473
Milton, James in Thomaï Alexiou. »Developing a vocabulary size test in Greek as a foreign language.« V: Advances in Research on Language Acquisition, ur. Angeliki Psaltou - Joycey in Marina Mattheoudakis, 307–18. Thessaloniki: Greek Applied Linguistcs Association, 2010.
Mochida, Akira in Michael Harrington. »The Yes/No Test as a Measure of Receptive Vocabulary Knowledge.« Language Testing 23, št. 1 (2006): 73–98. Pridobljeno 17. 2. 2025. https://doi.org/10.1191/0265532206lt321oa.
Nation, I. S. P. »Testing and Teaching Vocabulary.« Guidelines 5, št. 1 (1983): 12–25.
Nation, I. S. P. Learning Vocabulary in Another Language. Tretja izdaja. Cambridge: Cambridge University Press, 2022. https://doi.org/10.1017/9781009093873.
Nation, Paul. »The Vocabulary Size Test.« 2012. Pridobljeno 21. 2. 2024. https://www.wgtn.ac.nz/lals/resources/paul-nations-resources/vocabulary-tests/the-vocabulary-size-test/Vocabulary-Size-Test-information-and-specifications.pdf.
Pollak, Senja, Špela Arhar Holdt, Simon Krek in Marko Robnik-Šikonja. Reference List of Slovene Frequent Common Words. Slovenian language resource repository CLARIN.SI, 2020. http://hdl.handle.net/11356/1346.
Read, John. Assessing Vocabulary. Cambridge: Cambridge University Press, 2000.
Schmitt, Norbert Diane Schmitt in Caroline Clapham. »Developing and exploring the behaviour of two new versions of the Vocabulary Levels Test.« Language Testing 18, št. 1 (2001): 55–88.
Svet Evrope. Skupni evropski jezikovni okvir: učenje, poučevanje, ocenjevanje. Ljubljana: Ministrstvo RS za šolstvo in šport, Urad za razvoj šolstva, 2011.
Webb, Stuart, Yosuke Sasao in Oliver Ballance. »The Updated Vocabulary Levels Test.« ITL - International Journal of Applied Linguistics 168, št. 1 (2017): 33–69. Pridobljeno 13. 5. 2021. https://doi.org/10.1075/itl.168.1.02web.
Zhang, Xian. »The I Don’t Know Option in the Vocabulary Size Test.« TESOL Quarterly 47, št. 4 (2013): 790–811. Pridobljeno 2. 5. 2024. https://doi.org/10.1002/tesq.98.
Prenosi
Objavljeno
Številka
Rubrika
Licenca
Avtorske pravice (c) 2025 Matej Klemen

To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 mednarodno licenco.
Avtorji prispevkov, objavljenih v tej reviji, soglašajo z naslednjimi pogoji glede avtorskih pravic:
- Avtorji ohranijo avtorske pravice, reviji pa odobrijo pravico do prve objave. Delo se hkrati zaščiti z licenco za prosto uporabo avtorskih del (Creative Commons Attribution License), ki drugim osebam omogoča deljenje dela ob priznanju avtorstva in prve objave v tej reviji.
- Avtorji lahko sklenejo ločene dodatne pogodbene dogovore za neizključno distribucijo različice dela, objavljene v reviji, (npr. oddaja v institucionalni repozitorij ali objava v knjigi) z navedbo, da je bilo delo prvič objavljeno v tej reviji.
- Pred postopkom pošiljanja in med njim lahko avtorji delo objavijo v spletu (npr. v institucionalnih repozitorijih ali na svoji spletnih strani), k čemer jih tudi spodbujamo, saj lahko to prispeva k plodnim izmenjavam ter hitrejšemu in obsežnejšemu navajanju objavljenega dela (glej The Effect of Open Access).