Photography 1914–1918: Between Technology, Propaganda, and Personal Experience

Authors

  • Marko Štepec National museum of contemporary history of Slovenia, Ljubljana, Slovenia

DOI:

https://doi.org/10.56420/kronika.72.3.08

Keywords:

First World War, photography, history of photography, propaganda

Abstract

With many professional and amateur photographers among the multitude of soldiers enlisted in the First World War, the latter was the first major armed conflict to be extensively photographed. The article presents the characteristic features of Slovenian war photography between 1914 and 1918 as well as discusses different uses of photography, which already became widespread before the war due to the advances in technology and the printing industry. In terms of its distinctive motifs, photography of the war period followed, improved, and changed the prewar examples. Even though it was used for the purposes of war propaganda and subject to censorship, it also provides a poignant insight into the personal experience of war, thus helping official and amateur photographers to preserve the memory of the traumatic ordeal and make sense of it. The period of war also witnessed the development of various technical uses of photography, including aerial photography. Due to its multifaceted nature, photography now constitutes an important source for researching and understanding war.

References

A History of Photography, from 1839 to present. The George Eeastman House Collection (ur. Therese Mulligan, David Wooters). Köln: Taschen, 1999.

Batchen, Geoffrey: Goreč od želje. Zasnovanje fotografije. Ljubljana: Studia humanitatis, 2010.

Carmichael, Jane: First World War Photographers. London: Routledge, 1989.

Clegg, Elizabeth: Umetnost narodov (Nacionalna / kulturna diferenciacija na razstavah srednjeevropske likovne umetnosti v letih med 1890 in 1920). Slovenski impresionisti in njihov čas 1890–1920. Ljubljana: Narodna galerija, 2008.

Čeligoj, Vojko: Gospod v žametni obleki. Bogomilu Brinšku ob 120 letnici rojstva. Planinski vestnik 110, 2005, št. 4, str. 17–20.

Čeligoj, Vojko: V fotografskem objektivu Milana in Bogumila Brinška. Fotoantika, slovenska revija za zgodovino in teorijo fotografije, št. 22, 2005, str. 8–11.

David, Ludwig: Ratgeber im Photographieren. Halle: Verlag Wilhelm Knapp, 1910.

Demšar, Anton - Anticus: Felix Nadar (1820–1910). Fotoantika, slovenska revija za zgodovino in teorijo fotografije, št. 21, 2002, str. 34–35.

Dictionary of Photography (ur. Nathalie Herschdorfer). London: Thames & Hudson Ltd., 2018.

Džambo, Jozo: Armis et litteris. Kriegsberichterstattung, Kriegspropaganda und Kriegsdokumentation in der k. u .k Armee 1914–1918. Musen an die Front! Schriftsteller und Künstler im Dienst der k.u.k. Kriegs propaganda 1914–1918 (ur. Jozo Džambo). München: Adalbert Stifter Verein, 2003, str. 10–37.

Erjavec, Aleš: Resnica v fotografiji. Fotoantika, slovenska revija za zgodovino in teorijo fotografije, št. 25, 2008, str. 2–8.

Globočnik, Damir: V kraljestvu fotografije. Prvi fotografski klubi na Slovenskem 1889–1950. Ljubljana: Založba Buča, 2023.

Gradišnik, Marina: Stanko Oražem, komandant avtokolone 98. Ribnica: Muzej Ribnica, 2018.

Grlić, Rajko: Še ne povedane zgodbe. Ljubljana: Slovenska kinoteka, 2022.

Holzer, Anton: Die andere Front. Fotografie und Propaganda im Ersten Weltkrieg. Darmstadt: Primus Verlag, 2007.

Holzer, Anton: The History of Austrian Photography. The History of European Photography, 1900–1938. Bratislava: Stredoeurópsky dom fotografie / Central European House of Photography; Vienna, Eyes On-Month of Photography, 2010, str. 14–39.

Hribar, Angelika: Henrik pl. Obereigner (1875–1914). Take vojne si nismo predstavljali (ur. Marko Štepec). Ljubljana: Muzej novejše zgodovine Slovenije, 2014, str. 26–28.

Kambič, Mirko: Aerofoto – imeniten jubilej (1862– 2002). Fotoantika, slovenska revija za zgodovino in teorijo fotografije, št. 21, 2002, str. 35–37.

Kambič, Mirko: Album letalca Janka Vertina (1897– 1983). Iz starih fotografskih albumov. Kronika 31, 1983, št. 1, str. 71–73.

Kambič, Mirko: Albumi bratov Crobath iz Kranja. Iz starih fotografskih albumov. Kronika 25, 1977, št. 2, str. 127–130.

Kambič, Mirko: Dinamični prepleti fotografije in slikarstva v obdobju od 1890 do 1920. Slovenski impresionisti in njihov čas 1890–1920. Ljubljana: Narodna galerija, 2008, str. 164–176.

Kambič, Mirko: Dr. Janko Šavnik. Kronika 27, 1979, št. 3, str. 193–195.

Kambič, Mirko: Fotografi – kronisti ljubljanske preteklosti. Ljubljana na starih fotografijah (ur. Marjan Drnovšek, Mirko Kambič). Ljubljana: Zgodovinski arhiv Ljubljana, 1985, str. 8–10.

Kambič, Mirko: Josip Pelikan, slovenski fotograf (1885– 1977). Josip Pelikan. Slovenski fotograf. Celje, Mohorjeva družba, 1996, str. 7–36.

Kambič, Mirko: Prva svetovna vojna. 150 let fotografije na Slovenskem. Ljubljana: Mestna galerija, 1989, str. 35–37.

Kambič, Mirko: Slovenska fotografija med obema vojnama 1918–1941. Zbornik za umetnostno zgodovino, n. v. 18, 1982, str. 101–109.

Klaus, Elisabeth: »Alles ist klingend, romantisch, ästhetisch.« Die Kriegberichterstatterin und Fotografinnen Alice Schalek. Fotogeschichte 34, 2024, Heft 134, str. 19–26.

Kovačič, Simon: Julian Kenda – Slovenec v enotah avstro-ogrskega letalstva. Na fronti, št. 7, marec 2012, str. 45–47.

Kovič, Brane: Fragmenti planetarnega spomina. 150 let fotografije na Slovenskem 1839–1919. Ljubljana: Mestna galerija, 1989, str. 6–8.

Lampič, Primož: Kratek pregled zgodovine slovenske fotografije od začetkov do leta 1984. Fotoantika, slovenska revija za zgodovino in teorijo fotografije, 21, 2002, str. 6–11.

Lampič, Primož: Ljubiteljska fotografska dejavnost v Ljubljani od začetkov v 19. stoletju do danes. Ljubljana med nostalgijo in sanjami 9, 2020, št. 1, str. 35–45.

Lovšin, Evgen: Dolga pot dr. Jakoba Prešerna. Planinski vestnik, 1968, št. 8, str. 367–370.

Matić, Dragan: Kulturni utrip Ljubljane med prvo svetovno vojno. Kulturne in družabne prireditve v sezonah 1913/14–1917/18. Ljubljana: Zgodovinski arhiv Ljubljana, 1995 (Gradivo in razprave, 15).

Mavrič, Darija: Davorin Rovšek in fotografije Slovensko-hrvaškega katoliškega shoda v Ljubljani leta 1913. Fotoantika, slovenska revija za zgodovino in teorijo fotografije, št. 22, 2005, str. 12–15.

Oražem, Vito: Enigma iz življenja slik. O fotografijah Stanka Oražma iz prve svetovne vojne. Take vojne si nismo predstavljali (ur. Marko Štepec). Ljubljana: Muzej novejše zgodovine Slovenije, 2014, str. 33–40.

Podpečnik, Jože: Fran Vesel (1884–1944). Take vojne si nismo predstavljali (ur. Marko Štepec). Ljubljana: Muzej novejše zgodovine Slovenije, 2014, str. 99– 101.

Ravbar, Matjaž: Aerial photography in the Great War: development in the Austro-Hungarian airforce. Rediscovering the Great War: archaeology and enduring lagacies on the Soča and Eastern front (ur. Uroš Košir, Matija Črešnar, Dimitrij Mlekuž). New York: Routledge, 2019, str. 27-42.

Scheer, Tamara: Die Ringstrassenfront. Österreich-Ungarn, das Kriegsüberwachungsamt und Ausnahmezustand während des Ersten Weltkriegs. Wien: Heeresgeschichtliches Museum, 2010 (Schriften des Heeresgeschichtlichen Museum, 15).

Sontag, Susan: O fotografiji. Ljubljana: Študentska založba, 2001.

Sontag, Susan: Pogled na bolečino drugega. Ljubljana: Založba Sophia, 2006.

Stavbar, Vlasta: Kulturno dogajanje v Mariboru v letih 1914–1918. Maribor: Založba Obzorja, 1998.

Suhadolnik, Jože: Fotografija kot zgodovinski vir. Zgodovina v šoli 2, 1993, št. 1, str. 51–52.

Svoljšak, Petra: Umetnost med cenzuro in propagando v prvi svetovni vojni. Acta historiae artis 25, 2020, št. 2, str. 269–293. DOI: https://10.3986/ahas.25.2.11

Štepec, Marko: Fotografski fond poročnika Jana Trdine. Fotoantika, slovenska revija za zgodovino in teorijo fotografije, št. 39, 2022, str. 1–5.

Štepec, Marko: From the air. Aero-photography from the Collection of the Museum of Contemporary History in Ljubljana. Red poppy fields. The great war reflected in contemporary photography (ur. Dejan Sluga, Miha Colner). Ljubljana: Photon – Center za sodobno fotografijo, 2017, str. 118–119.

Štepec, Marko: Pozabljene podobe velike vojne. Fotoantika, slovenska revija za zgodovino in teorijo fotografije, št. 28, 2011, str. 2–8.

Štepec, Marko: Reality stronger than photography. Red poppy fields. The great war reflected in contemporary photography (ur. Dejan Sluga, Miha Colner). Ljubljana: Photon – Center za sodobno fotografijo, 2017, str. 6–19.

Štepec, Marko: Vojne fotografije 1914–1918. Ljubljana: Defensor, 2008.

Štepec, Marko: Zbirka fotografij prve svetovne vojne (1914–1918). Fototeka. Fotografska zapuščina XX. stoletja. Ljubljana: Muzej novejše zgodovine Slovenije, 2017, str. 198–203.

Štrumej, Lara: Oris zgodovine slovenske fotografije v obdobju 1900–1938. Fotoantika, slovenska revija za zgodovino in teorijo fotografije, št. 26, 2009, str. 3–8.

Štrumej, Lara: The History of Slovene Photography. The History of European Photography, 1900–1938. Bratislava: Stredoeurópsky dom fotografie / Central European House of Photography; Vienna: Eyes On-Month of Photography, 2010, str. 598–611.

Verbinc, France: Slovar tujk. Ljubljana: Cankarjeva založba, 1989.

Vurnik, Blaž: Peter Naglič. V: Naglič, Peter: Moje življenje v svetovni vojni. Fotodnevnik vojaka 1914–1918. Ljubljana: Založba Modrijan, Mestni muzej, 2007, str. 39–45.

Župančič, Matej: Jože Kavrečič (1892–1943). Fotograf s Kortine pri Sv. Antonu. Primorska srečanja, št. 189, 1997, str. 67–68.

Published

2024-12-03

Issue

Section

Articles