»Človek s hendikepom mora vedno nekaj več pokazati, več narediti...« Življenje s senzorno oviro v času socializma: spominjanje in pripovedovanje
DOI:
https://doi.org/10.51663/pnz.65.1.07Ključne besede:
pričevanja, študij hendikepa, obremenjena dediščina, senzorno ovirani, socializemPovzetek
Članek je utemeljen na študijah hendikepa in se osredotoča na redke spomine ljudi s senzornimi ovirami o tem, kako so preživeli socialistično šolanje, bivanje v socialnovarstvenih ustanovah in kakšne so bile njihove zaposlitvene možnosti. Pričevanja so umeščena v razpravo o socialistični socialni politiki in socialnem varstvu ljudi z ovirami. Zgodovinjenje položaja ljudi s senzornimi ovirami v obdobju socializma je zahtevno, saj so razpoložljive pisne vire med letoma 1950 in 1991 pisali praviloma strokovnjaki, povezani z razvojem institucij v tistem času, perspektive ljudi, ki so v njih živeli, in njihovih svojcev pa skorajda ni bilo. Povsem je umanjkal glas tistih, ki so bili kritični do medicinsko-segregacijskega modela šolanja ljudi s senzornimi ovirami. V individualnih intervjujih so se ljudje spominjali priložnosti, ki so jih imeli na področju šolanja, življenja v zavodih, odnosa osebja v ustanovah do njih in omejitev, ki so jih doživljali na področju zaposlovanja. Razmišljali so tudi o spremembah, ki so se zgodile po menjavi političnega sistema leta 1991.
Literatura
Agamben, Giorgio. Homo Sacer: Suverena oblast in golo življenje. Ljubljana: Študentska založba, 2004.
Bevčič, Mara. "Integracija slušno prizadetih otrok v osnovne šole". Diplomska naloga, Višja šola za socialne delavce, 1981.
Caruth, Cathy. Unclaimed Experience: Trauma, Narrative, and History. Baltimore, London: Johns Hopkins University Press, 1996. https://doi.org/10.1353/book.11931.
Center IRIS. "Center IRIS – Center za izobraževanje, rehabilitacijo, inkluzijo in svetovanje Za slepe in slabovidne Ljubljana". Ljubljana. Pridobljeno 10. 10. 2025. http://center-iris.si.
Center slepih in slabovidnih Škofja Loka. "Center slepih in slabovidnih Škofja Loka". Pridobljeno 26. 5. 2024. https://www.css-sl.si/.
Convention on the Rights of the Persons with Disabilities and Optional Protocol. Pridobljeno 18.1.2025. enable convention cover
Fišer, Martin. "Svoboda prepričanja". Mladina, april 1987.
Foucault, Michel. Power/Knowledge: Selected interviews & other writings 1972-1977. Ur. Colin Gordon. New York: Pantheon Books, 1980.
Foucault, Michel. "Two Lectures". V: Culture/Power/History. A Reader in Contemporary Social Theory, ur. Nicholas B. Dirks, Geoff Eley, in Sherry B. Ortner. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1994.
Krstulović, G. "Razvoj institucij na področju izobraževanja za otroke s posebnimi potrebami v Sloveniji od njihove ustanovitve do danes". Socialno delo 62, št. 2–3 (2023): 179–190.
Kulovec, Marjetka. "Slovenski znakovni jezik skozi čas". Šolska kronika 32, št. 3 (2023): 328–340.
Liamputtong, Pranee. Researching the Vulnerable A Guide to Sensitive Research Methods. London: Sage, 2007. DOI: https://doi.org/10.4135/9781849209861
Modic, Katrin, Elena Pečarič in Domen Retelj. Osebna asistenca: Priročnik za razumevanje neodvisnega življenja. Ljubljana: YHD, 2021.
Predlog Zakona o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami–EPA 1066–prva obravnava. 1995. Poročevalec 13/3.
Rendla, Marta. »Kam ploveš standard?«: življenjska raven in socializem. Ljubljana: Inštitut za novejšo zgodovino, 2018.
Rezar, Petra, ur. Zbornik prispevkov konference »Gluhi v Ljubljani nekoč in danes«, 16. 10. 2014. Ljubljana: Društvo učiteljev gluhih Slovenije, 2014.
Rutar, Dušan, ur. Inkluzija in inkluzivnost. Model nudenja pomoči učiteljem pri delu z dijaki s posebnimi potrebami, ki so integrirani v redne oddelke. 2010. Dostopno na https://cpi.si/wp-content/uploads/2020/08/Inkluzija_in_inkluzivnost-1.pdf.
Shakespeare, T., ur. The Disability Reader: Social Science Perspective. London: Cassell, 1998.
Trpin-Bergant, Albina. "Problematika slepih telefonistov na delovnem mestu". Diplomska naloga, Višja šola za socialne delavce, Ljubljana, 1980.
Varuh človekovih pravic Republike Slovenije. Povzetek dela Varuha človekovih pravic za leto 2023. Maj 2024. Dostopno na https://www.varuh-rs.si/fileadmin/user_upload/pdf/lp/LP_2023/Povzetek_dela_VCP_RS_za_leto_2023.pdf.
Zagovornik načela enakosti Republike Slovenije. Položaj gluhih v izobraževalnem sistemu. Posebno poročilo. 2021. https://zagovornik.si/wp-content/uploads/2022/08/Polozaj-gluhih-v-izobrazevalnem-sistemu-posebno-porocilo.pdf.
Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami (ZUOPP). Uradni list RS, št. 54/2000. 2000. https://www.uradni-list.si/glasilo-uradni-list-rs/vsebina/2000-01-2496/zakon-o-usmerjanju-otrok-s-posebnimi-potrebami-zuopp.
Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami (ZUOPP-1). Uradni list RS, št. 58/11, 40/12 – ZUJF, 90/12, 41/17 – ZOPOPP in 200/20 – ZOOMTVI. 2011. https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO5896.
Zakon o uporabi slovenskega znakovnega jezika (ZUSZJ). Uradni list RS, št. 96/02. 2002. https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO1713.
Zaviršek, Darja. Hendikep kot kulturna travma. Ljubljana: Cf*, 2000.
Zaviršek, Darja. "»Ti jih boš naučila nekaj, ostalo bo naredil socializem!« Zgodovina socialnega dela med leti 1945 in 1961". V: »Z diplomo mi je bilo lažje delat!«, ur. D. Zaviršek, 7–54. Ljubljana: FSD, 2005.
Zaviršek, Darja. "Disabled Women Everyday Citizenship Rights in East Europe. Examples from Slovenia". V: Women and citizenship in Central and Eastern Europe, ur. Jasmina Lukić, Joanna Regulska in Darja Zaviršek, 62–87. Aldershot: Ashgate, 2006.
Zaviršek, Darja. "Engendering social work education under state socialism in Yugoslavia". British Journal of Social Work 38, št. 4 (junij 2008): 734–750.
Zaviršek, Darja. "Time for Recognition: People with Disabilities Today". Social Dialogue Magazine, št. 9 (2014): 4–11.
Zaviršek, Darja. "Anthropology, Social Work and Disability Studies: Researching Diversity in Eastern Europe". V: Ethnologie und Soziale Arbeit. Fremde Disziplinen, gemeinsame Fragen?, ur. Magnus Treiber, Nicolas Griessmeier in Christian Heider, 107–132. Opladen, Berlin, Toronto: Budrich UniPress Ltd., 2015.
Zaviršek, Darja. "Delayed deinstitutionalisation in post-socialism". European Journal of Social Work 20, št.6 (17. julij 2017): 834–845. doi: 10.1080/13691457.2017.1344623.
Zaviršek, Darja. "The rememberance void of survivors of long-stay institutions during socialism". V: Kinder und Jugendliche mit Behinderungen in der Wiener Psychiatrie von 1945 bis 1989, zv. 8, ur. Hemma Mayrhofer, Gudrun Wolfgruber, Katja Geiger, Walter Hammerschick in Veronika Reidinger, 603–613. Wien: LIT, 2017.
Zaviršek, Darja. Skrb kot nasilje. Ljubljana: Založba cf*, 2018.
Zveza komunistov Jugoslavije. Kongres, Sedmi kongres Zveze komunistov Jugoslavije. Ljubljana: Cankarjeva založba, 1958.
Prenosi
Objavljeno
Številka
Rubrika
Licenca
Avtorske pravice (c) 2025 Darja Zaviršek

To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 mednarodno licenco.
Avtorji prispevkov, objavljenih v tej reviji, soglašajo z naslednjimi pogoji glede avtorskih pravic:
- Avtorji ohranijo avtorske pravice, reviji pa odobrijo pravico do prve objave. Delo se hkrati zaščiti z licenco za prosto uporabo avtorskih del (Creative Commons Attribution License), ki drugim osebam omogoča deljenje dela ob priznanju avtorstva in prve objave v tej reviji.
- Avtorji lahko sklenejo ločene dodatne pogodbene dogovore za neizključno distribucijo različice dela, objavljene v reviji, (npr. oddaja v institucionalni repozitorij ali objava v knjigi) z navedbo, da je bilo delo prvič objavljeno v tej reviji.
- Pred postopkom pošiljanja in med njim lahko avtorji delo objavijo v spletu (npr. v institucionalnih repozitorijih ali na svoji spletnih strani), k čemer jih tudi spodbujamo, saj lahko to prispeva k plodnim izmenjavam ter hitrejšemu in obsežnejšemu navajanju objavljenega dela (glej The Effect of Open Access).