
146 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

1.01 DOI: https://doi.org/10.51663/pnz.62.1.7

* 	 PhD, Associate Professor, Faculty of Social Sciences, University of Ljubljana, Kardeljeva ploščad 5, SI-
1000 Ljubljana; ilija.tomanic@fdv.uni-lj.si 

**	 The article is part of the project J5-1793 The role of communication inequalities in disintegration of a mul-
tinational society (Vloga komunikacijskih neenakosti v dezintegraciji večnacionalne družbe), financed by 
Slovenian Research Agency (ARRS).

Ilija Tomanić Trivundža* 

“Eritreja, moja dežela”: 
Photoreportage and 

Positive Representation 
of a Distant Other**

IZVLEČEK

»ERITREJA, MOJA DEŽELA«: FOTOREPORTAŽA IN POZITIVNA 
REPREZENTACIJA DALJNEGA DRUGEGA

Prispevek analizira reprezentacijo daljnega drugega na primeru fotoreportaže 
»Eritreja«, ki je izhajala med avgustom in novembrom 1988 v tedniku Mladina in velja 
za najobsežnejšo fotoreportažo, ki je bila kdajkoli objavljena v slovenskem tisku. Za ana-
lizo besednih in slikovnih strategij za konstrukcijo drugosti je uporabljena multimodalna 
analiza okvirjanja novic, ki jo dopolnjuje metoda poglobljenih intervjujev z ustvarjalcema 
fotoreportaže. Analizirana fotoreportaža odstopa od takratnega novinarskega poročanja 
in dominantnih novičarskih okvirov, ki so Etiopijo in Eritrejo povezovali skoraj izključno 
s tematikama vojne in lakote. »Eritrejina« drugačnost izhaja iz njene vpetosti v domače 
politične boje (slovenski boj proti jugoslovanskemu centralizmu) in Mladinine takratne 
uredniške politike (boj za svobodo izražanja skozi napade na tabuizirane teme jugoslo-
vanskega političnega sistema).

Ključne besede: fotoreportaža, reprezentacija drugega, komunikacijska neenakost, 
okvirjanje, Etiopija



147Tomanić Trivundža: »Eritreja, moja dežela«: Photoreportage and Positive Representation of a Distant Other 

ABSTRACT

The article analyses how distant Others are represented in “Eritreja” photoreporatge, 
that appeared in ten consecutive issues of the Mladina magazine between August and 
November 1988 and is regarded as the most extensive photoreportage ever published in 
Slovenian printed media. Multimodal framing analysis complemented with semi-structured 
interviews with the photographers are conducted to the examine verbal and visual strategies 
for the construction of Otherness. The divergence of this particular photoreportage from the 
leading news topics ( famine and war) and its positive representations of the distant Other 
are traced to the photoreportage’s resonance with the domestic political agenda (Slovenia’s 
struggle against the centralisation of Yugoslavia) and Mladina’s editorial policy (advocating 
freedom of speech via challenging taboo topics in Yugoslavia).

Keywords: photoreportage, Othering, communication inequality, framing, Ethiopia

Introduction

Although photography has been vital for creating and cementing the visual imagi-
nary of the nation by appearing in periodical press since the end of the First World War 
and been an indispensable and routine part of news reporting in Slovenian media at 
least following the end of the Second World War,1 the Slovenian history of journalism 
largely remains the history of the written word. While the recently published On the 
Other Side: Slovenian Photoreportage2 managed to set up a tentative framework for such 
a project, a comprehensive history of Slovenian photojournalism has yet to be written. 
This article seeks to help fill the mentioned gap. 

Between 12 August and 4 November 1988, the political weekly magazine Mladina 
published multi-part photoreportage on the political and living conditions in war-torn 
Eritrea. Produced by the brothers Gorazd and Jože Suhadolnik, Mladina’s exclusive 
“report from the ground” ran for ten consecutive issues of the magazine and is regarded 
as the most extensive photoreportage ever published in Slovenian printed media. The 
significance of Eritreja3 photoreportage for the history of Slovenian (photo)journalism 
lies not only in its unprecedented scope. First, at the time Eritreja was a relatively rare 
application of the genre of photoreportage to report on politically significant inter-
national topics, hotspots and events. It is not that these topics were not high on the 

1	 Ilija Tomanić Trivundža et al., “Photoreportage in the Slovenian Press. A ‘small history’ in four turns,” in: On the 
other side: Slovenian photoreportage, No 1, Introduction, ed. Julija Hoda (Ljubljana: Galerija Jakopič, 2021), 126–32.

2	 Julija Hoda et al., eds. On the other side: Slovenian photoreportage. No 1, Introduction; No 2, Identity; No 3, Power; No 
4, The Everyday (Ljubljana: Galerija Jakopič, 2021).

3	 Throughout this text, Eritreja (Slovenian spelling) is used to refer to Mladina’s photoreportage while Eritrea 
(English spelling) is used to refer to the territory.



148 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

political or media agenda, but visual coverage of them was scarce, notably of politi-
cal events and life in the countries of Yugoslavia’s political allies in the Non-Aligned 
Movement. Such coverage was typically reduced to sporadic spot-news images and 
protocol photographs of country’s political elites or diplomatic meetings. Due to their 
scarcity, the few photoreportages which were produced, provide important material 
for studying the processes of imagi(ni)ng geographically distant Others. Second, 
Eritreja is important for its context – it is inseparably connected with Mladina’s strug-
gle for greater freedom of public expression during the second half of the 1980s by 
provocatively challenging taboo topics in socialist Yugoslavia, such as ‘the life and 
work’ of Marshal Josip Broz Tito and ‘accomplishments of the revolution’, namely, 
the self-management system, the foreign policy doctrine of Non-Alignment, and the 
Yugoslav People’s Army (YPA). 

In the late 1980s, tensions started to mount between the federal YPA and the 
both reformist and increasingly nationalistic political elites in Yugoslavia’s constituent 
republics. Mladina often placed itself at the forefront of these debates, championing 
topics like civil military service and criticising the plans to increase military spend-
ing. The relationship between Mladina and the YPA escalated in February 1988 when 
Mladina openly criticised the Federal Secretary of Defence Admiral Branko Mamula’s 
visit to Addis Ababa, calling him a “merchant of death” for selling arms to famine-
stricken Ethiopia. This turned into an open confrontation between Mladina and the 
YPA, lasting throughout the spring of 1988 and culminating in the arrest of Mladina’s 
journalists and editors Janez Janša, David Tasić and Franci Zavrl, along with YPA offi-
cer Ivan Borštner on charges of having revealed military secrets. Their subsequent trial 
before the military court (popularly known as the JBTZ trial), with which the YPA 
intended to tame Slovenia’s reform aspirations, became a galvanising moment in the 
process of its succession from Yugoslavia. 

Given its position at the intersection of domestic and international narratives, 
Eritreja is both a unique and informative example for studying the representation of 
distant Others. The article commences by situating Eritreja within a specific trajec-
tory of the development of photoreportage as a genre within the context of Slovenian 
(photo)journalism. The main research question considered in the article – How is 
the Other represented in the Eritreja photoreportage? – is addressed through a two-
step multimodal framing analysis. The first step focuses on reports appearing in Delo 
and Mladina in the spring of 1988 when Yugoslavia’s arrangements for arms sales to 
Ethiopia amidst the burgeoning humanitarian crisis had drawn journalistic criticism. 
In this step, the competing dominant news frames are identified. Against this contex-
tual background, the second step in the analysis focuses exclusively on Eritreja and its 
representation of Otherness. In an attempt to trace the factors influencing the content 
and look of the published photoreportage, the multimodal framing analysis is comple-
mented with semi-structured interviews with the authors of the photoreportage. 



149Tomanić Trivundža: »Eritreja, moja dežela«: Photoreportage and Positive Representation of a Distant Other 

Slovenian Photoreportage and Imaging  
of Distant Others

Over the past century, Slovenian media has chiefly used the genre of photore-
portage for domestic stories, harvesting its visual storytelling potential to create and 
maintain the ‘imagined community’ of the Slovenian nation. The idiosyncratic devel-
opment of photoreportage in Slovenia4 is an outcome of constraints in the political 
context (e.g. pre-war censorship or the post-war, one-party system), difficulties of 
operating in a small market (e.g. limited resources and audience), the (un)availability 
of printing technology, the perceived social role of journalism and the status assigned 
to photography as a means of journalistic reporting. While tracing the main shifts 
in the perceived role of the photojournalist and of the status attributed to photogra-
phy within journalism, Tomanić Trivundža, Babnik and Skočir5 identify four major 
periods in  development of photoreportage in Slovenia during the 20th century: 
nationally-conscious photoreportage, typical of the pre-war period, socialism-building 
photoreportage, characteristic of the post-war reconstruction and social transforma-
tion, socialism reform-oriented initiative-giving photoreportage, which emerged in the 
late 1960s and early 1970s, and watchdog photoreportage, which gradually appeared 
in the late 1980s and dominated the post-independence journalism in the 1990s and 
early 2000s. Eritreja falls in the category of watchdog photoreportage, which was not 
solely driven by the desire to “record and show the conditions on the ground”. During 
the late 1980s, watchdog photoreportage was both a fact-finding and fact-checking 
operation in which photographs supplied visual proof of verbal accounts. It was ini-
tially used in Slovenian media as part of efforts to break out of the information silos 
of the Yugoslav republican media6 and the official information diet. As the tensions 
between Yugoslav republics grew, Slovenian media commenced independent investi-
gations of the situation on the ground, initially related to the ‘Kosovo question’ and 
later to stories indicating the failures of Yugoslavia’s self-managed economy.

Slovenian media’s use of photoreportage for imaging distant Others is naturally 
closely linked to Yugoslavia’s leading role in the Non-Aligned movement (NAM) and 
the federation’s associated economic, military, educational and cultural cooperation 
with developing countries. The media’s interest in using photoreportage as a vehicle to 
narrate Yugoslavia’s increasingly global economic and political engagement gradually 
developed in the 1970s and early 1980s, albeit it was by no means a large-scale or sys-
temically supported endeavour. The main news outlets invested in acquiring exclusive 

4	 Tomanić Trivundža et al., “Photoreportage in the Slovenian Press.”
5	 Ibidem.
6	 Yugoslavia’s media landscape was a patchwork of republic-based media which, due to the relative political autonomy 

of the republics and linguistic obstacles, focused on their national/republic-based audiences. In 1986, 2 years before 
Eritreja’s publication, printed news was conveyed to Yugoslav citizens by 27 daily newspapers and over 1,400 weeklies 
and periodicals. Only a handful of them sold more than 10% of their circulation outside of the republic in which they 
were based. – Slavko Splichal, “Razvoj množičnega komuniciranja v socialistični Jugoslaviji,” in: Slavko Splichal and 
France Vreg, Množično komuniciranje in razvoj demokracije, (Ljubljana: Komunist, 1986), 73, 74, 76–80.



150 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

information on international affairs, developing their own proprietary networks of 
foreign correspondents7 to complement the already extensive network of foreign cor-
respondents of the Yugoslav press agency Tanjug.8 However, these were investments 
in journalism of words, not images. Even after Tanjug became the coordinating institu-
tion of the pool of press agencies from the Non-Aligned countries (NAPAP) and thus 
led the movement’s struggle against the domination of information flows coming from 
Western international news agencies, the resources were committed to independent 
textual rather than visual news reporting.9

Limited resources meant that much of the published photoreportages in Slovenian 
dailies (mostly Delo, but also Dnevnik, Večer) and weeklies (initially Tovariš, later Teleks 
and 7D) were ‘marriages of convenience’ whereby journalists were given cameras to 
supply images for their own stories. Another common type of the reportage was a 
‘side job’ produced by professional photojournalists covering official (diplomatic or 
sporting) events abroad. Professionally produced ‘mission-specific’ photo-report-
ages were generally limited to sporadic accounts of international conflicts relevant 
to Slovenia/Yugoslavia (e.g. the Iraq–Iran conflict due to the presence of Yugoslav 
construction workers in Iraq) or to liberation movements whose struggles resem-
bled or were inspired by the Yugoslav Second World War resistance (e.g. Democratic 
Party of Iranian Kurdistan, West Saharan Polisario Front). These exclusive journalistic 
accounts typically succeeded in presenting the topic to domestic audiences from a dis-
tinctly Slovenian/Yugoslav perspective, although the extent to which they offered an 
immersive visual experience of the situation in the field and a ‘home-grown’ represen-
tation of distant Others is debatable. In part, this was a result of the limited frequency 
and space given to photoreportage. Even more importantly, it may be attributed to the 
restricted selection of topics (conflict and official politics) and their visual style. Unlike 
the genre’s earlier post-war applications in the magazine Tovariš, the photoreportages 
in question did not follow a clear formal template, such as the array of different types 
of shots and motives, or used the more engaged, personal or even artistic approach 
typically fostered in the genre.10 As is shown below, Eritreja is an example of photore-
portage that departs from this approach and marks the gradual transformation of the 
(photo)journalist’s perceived role from that of socio-political worker to one of profes-
sional observer.11  

7	 In 1988, Delo’s own network consisted of 10 foreign correspondents and a number of regular contributors.
8	 In 1983, Tanjug had 30 foreign correspondents, including 1 in Addis Ababa. – Velimir Budimir, Tanjug: četiri dece-

nije (Belgrade: Tanjug, 1983). 
9	 Ilija Tomanić Trivundža, “Many Voices, One Picture: Photographic Coverage of Foreign News in Slovenian Daily 

Press (1980, 2004),” Javnost / The Public 13, 2 (2006): 21–40.
10	 Stylistically, they were closer to the ‘home-grown’ style of news photography. For more on this, see: Hanno Hardt, 

“Predstavljanje osamosvojitve: podoba/tekst slovenskega fotožurnalizma,” Teorija in praksa 40, 4 (2003).
11	 Tomanić Trivundža et al., “Photoreportage in the Slovenian Press.”



151Tomanić Trivundža: »Eritreja, moja dežela«: Photoreportage and Positive Representation of a Distant Other 

Framing Ethiopia: Outlining the Boundaries  
of the Controversy

Eritreja was not a project in its own right but came in response to a charged domes-
tic political debate. This means analysis of these contestations must also chart the 
pre-existing boundaries of the controversy. Drawing on Entman’s12 conceptualisation 
of news frames as ways in which journalists define problems, provide causal interpre-
tations, assert moral evaluations or suggest desirable action in relation to reported 
events, a range of dominant, complementary and oppositional frames is identified. 
This rudimentary qualitative inductive framing analysis does not aim to quantify 
the frames but to trace the dynamics of frame formation and contestation13 and map 
the range of legitimate positions from which Eritreja could address Mladina’s read-
ers before its journalists had even entered Eritrea. In total, 25 articles from Delo and 
24 from Mladina were analysed. For Delo, a database of articles published between 
December 198714 and May 1988 was searched using designated keywords (Ethiopia, 
Eritrea, Avgust Pudgar, Branko Mamula, Mladina) and the articles directly relating to 
the arms-trade affair and conflict in Ethiopia were selected for further analysis. The 
search for topic-related articles in Mladina was manual and covered the period from 
December 1987 to December 1988. Qualitative interpretation of text and images, sali-
ent keywords, metaphors, labels, and an evaluation of actors and actions were con-
ducted on the levels of topical and event-specific frames.15 In the second stage of the 
analysis, the process was applied to all ten chapters of Eritreja and their announce-
ments in Mladina. 

On Thursday, 4 February 1988, the last page of Delo prominently featured a 
commentary by its Nairobi-stationed foreign correspondent August Pudgar. In the 
700-word-long text entitled Admiral in the midst of hunger,16 Pudgar reflected on the 
visit by Yugoslavia’s Federal Secretary of Defence to Ethiopia during which an agree-
ment on military cooperation between the two countries was signed. Although the 
line between presenting the concerns voiced by (unnamed) Western and African press 
and the correspondent’s own concerns is in places blurred, the overall condemnatory 
tone of the commentary is undeniable. Amidst a great humanitarian crisis, threatening 
the lives of 5 million people, Yugoslavia had been selling guns to the hunger-stricken 
undemocratic regime rather than saving civilian lives by donating humanitarian aid. 
The visit is explicitly labelled as grotesque, noting that even the biggest exporters 
of arms to Ethiopia were currently focusing on delivering humanitarian aid to the 

12	 Robert Entman, “Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm,” Journal of Communication 43, 4 (1993). 
13	 Robert Entman, Projections of power (Chicago: University of Chicago Press, 2004), 48.
14	 Although the controversy started in February 1988, the sample was extended to cover Mengistu Haile Mariam’s 

visit to Yugoslavia in December 1987 during which the invitation for Mamula’s subsequent visit was made by the 
Ethiopian side. Interestingly, neither Delo nor Mladina reported on Mengistu’s visit in December.

15	 Stephen Reese, “Finding frames in a web of culture: The case of the war on terror,” in: Doing news framing analysis, 
eds. Paul D’Angelo and Jim Kuypers (New York: Routledge, 2010), 17–42.

16	 Avgust Pudgar, “Admiral sredi lakote,” Delo 4 February 1988, 16.



152 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

country. In the commentary, two complementary frames appear alongside the central 
frame of the immorality of prioritising arms trade over humanitarian relief. The first 
concerns Yugoslavia’s foreign policy of Non-Alignment, namely, its stated advocacy 
of peace and the peaceful resolution of conflicts, and its principled support for libera-
tion movements. Not only is the Yugoslav position questioned (the policy of peace-
fully resolving conflict and becoming one of the leading arms exporters to developing 
countries), but Pudgar also raises the question of the “just recipient” of Yugoslav sup-
port by labelling the Eritrean side as “resistance” movement fighting for independence 
from Ethiopia. The second complementary frame concerns the YPA’s role in dictating 
political and economic life in Yugoslavia given the substantial contribution made by 
the arms trade (then estimated at USD 2 billion) to the struggling national economy. 

The publishing of this commentary caused a commotion in circles of the military 
and the federal government. Two days later, Delo published an article of comparable 
length on the same part of the last page – a standard feature of a correction but not 
labelled as such – which listed various forms of Yugoslav economic and educational col-
laboration with Ethiopia. Pressure began to mount on Delo and Pudgar. The Belgrade-
based daily Borba, the official newspaper of the Yugoslav League of Communists, 
published a rebuttal written by the Yugoslav federal Secretary for Information Svetozar 
Duritović which also demanded that Delo correct its “serious errors of editorial judge-
ment”. Pudgar was called in for an interview at the Yugoslav embassy in Nairobi.17 
Duritović’s rebuttal introduced three oppositional frames which were to dominate 
the federalist perspective in the following months: unfounded attacks on the YPA, 
Yugoslav foreign policy’s consistent commitment to emancipatory struggles and the 
principles of Non-Alignment, and the dangerous propositions of Slovenia’s reform 
aspirations, complemented by an emphasis on Yugoslavia’s continuous developmental 
support for Ethiopia. Delo reprinted the Borba article on 10 February together with an 
editorial response by Danilo Slivnik who dismissed Duritović’s accusations and argued 
for Delo’s editorial independence. This signalled a move from event-specific to topi-
cal framing in which the visit to Ethiopia was no longer important in itself but served 
merely as an example pointing to need for public scrutiny of the YPA.

On 12 February,18 2 days after Delo’s response to Borba, Mladina published an 
editorial on the subject entitled Mamula go home.19 Signed collectively as “editors”, it 
was penned by Mladina’s journalist Gorazd Suhadolnik who labelled the head of the 
Yugoslav delegation Admiral Branko Mamula a “merchant of death”. “The chief editor 
Zavrl showed me Pudgar’s article, asking if I would write an editorial”, as Suhadolnik 
recalls the event: “Looking back, this no longer seems to me as spontaneous as it 

17	 According to Mamula, Pudgar claimed during the ‘interview’ at the Yugoslav that his commentary had been hea-
vily edited by Delo to give it a more condemnatory tone. See Igor Mekina and Svetlana Vasović, “Poslovil se je 
admiral Mamula”, Insajder 21 October 2021, https://insajder.com/slovenija-intervju/poslovil-se-je-admiral-
-mamula%C2%A0vse-ki-so-sodelovali-pri-tem-bi-najprej-poslal-v (25 January 2022). 

18	 On 11 February, Delo’s weekly magazine Teleks published an editorial critical of the unaccountability of the YPA. 
However, the editorial did not question the Yugoslav engagement in Ethiopia and presented quite a lengthy discus-
sion on the need to reform the YPA. – Andrej Novak, “Generals and generations,” Teleks 11. February 1988, 2.

19	 “Mamula go home,” Mladina, 12 February 1988, 1. 

https://insajder.com/slovenija-intervju/poslovil-se-je-admiral-mamula%C2%A0vse-ki-so-sodelovali-pri-tem-bi-najprej-poslal-v
https://insajder.com/slovenija-intervju/poslovil-se-je-admiral-mamula%C2%A0vse-ki-so-sodelovali-pri-tem-bi-najprej-poslal-v


153Tomanić Trivundža: »Eritreja, moja dežela«: Photoreportage and Positive Representation of a Distant Other 

did back then. He knew I would do it very emotionally”.20 Mladina’s editorial framed 
Mamula’s visit to Ethiopia in a similar way to Delo’s commentary. The dominant frame 
was the immorality of arms sales amid a humanitarian disaster. Yet, Suhadolnik’s edi-
torial was written as a much more direct and personal attack on the Federal Secretary 
of Defence. Mamula was not only a personification of the army, the charge of immo-
rality by the YPA was transferred to him personally as he is openly labelled a morally 
objectionable individual. The dominant frame rendering the YPA “worthy only of con-
tempt” is complemented by the frame of the two-faced foreign policy (the hypocrisy 
of selling “guns with flowers of Non-Alignment in their barrels” and advocating the 
policy of non-interference while knowing that the guns would be used to fight civil 
wars and guerrillas). Like Delo’s commentary, Mladina’s Friday editorial was swiftly 
denounced by Borba on Monday (15 February), making similar accusations.

The tensions escalated throughout February and March. Aided by federal institu-
tions and the Serbian media, the YPA launched a two-pronged attack on Slovenian 
media and the Slovenian political elite, leaving the League of Communists of Slovenia 
to weigh up its reformist agenda against the mounting threat of a declaration of a state 
of emergency in Slovenia. The YPA concluded that it had been the victim of a “spe-
cial warfare” attack instigated by the Yugoslav immigration and foreign secret services 
with the intention of breaking up Yugoslavia. According to the YPA, as the principal 
exponents of this attack the Slovenian media needed to “fall back in line”, as did the 
Slovenian political elite.21

In interviews he gave in the 1990s and in his memoirs,22 Mamula insisted that 
the military delegation’s visit to Ethiopia had been grossly misrepresented by the 
Slovenian media. Minutes of the 185th meeting of the Presidency of the Socialist 
Federal Republic of Yugoslavia dated 3 February 1988, when Mamula was reporting 
on the delegation’s visit to Ethiopia, and the written report submitted by the military 
cabinet of the Presidency seem to support his claim.23 Apart from arranging the condi-
tions for the use of an already existing earmarked and only partly drawn down loan, 
Mamula appears to have been quite a reluctant “merchant of death” in Addis Ababa. 
He reports on Mengistu Haile Mariam’s plans to build up Ethiopia’s military indus-
try as “completely unrealistic” and “beyond the boundaries of reason”. The feasibility 
study the Yugoslavia side committed itself to preparing in the controversial agreement 
is seen as a way for “grounding” Mengistu’s plans and postponing the decision to enter 

20	 Gorazd Suhadolnik, interview. 
21	 A more detailed description of this multi-layered confrontation cannot be given due to space limitations. It included 

heightened tensions between the YPA and (Slovenian) political authorities, tensions between the Yugoslav fede-
ral and Slovenian authorities (on both the level of federal government and the League of Communists), frictions 
between federal and republic institutions (public prosecutor’s office), difference in stances between the Slovenian 
League of Communists and the League of Socialist Youth of Slovenia, as well as open confrontation with Belgrade-
based media. For a condensed description of this, see Viktor Meier, Yugoslavia: A history of its demise (London, 
Routledge, 1999), 58–64. Branka Magaš, The destruction of Yugoslavia (London: Verso, 1993), 115, 116 or Kenney 
Padraic A carnival of revolution: Central Europe 1989 (Princeton: Princeton University Press, 2002), 225–27.  

22	 E.g. Mekina and Vasović, Poslovil se je admiral Mamula. See also Branko Mamula, Slučaj Jugoslavija. (Podgorica: 
CID, 2000), 122, 123. 

23	 RS AJ, DT 42/1, folder 282.



154 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

into extensive military collaboration. Extreme caution is advised given the political 
sensitivity of the matter and Ethiopia’s inability to finance the venture. Interestingly, 
a day before Pudgar’s commentary was published in Delo, Mamula raised concerns 
regarding – in his opinion – the exaggerated publicity that the Ethiopian side had 
given to the event, noting that the event’s visibility while withholding information 
about details of the agreement had led to speculation “in other countries about what 
we want and what we are doing. I think it provoked criticism in the Arab countries”.24

Following the initial standoff, Delo continued to publish Pudgar’s articles on politi-
cal events in sub-Saharan Africa25 and with sporadic reports on Ethiopia following the 
event-based paradigm of journalism. While these news reports on famine and con-
flict26 also provided ample background information on the Eritrean liberation strug-
gle and exposed the atrocities committed by the Ethiopian regime, they no longer 
clearly connected the conflict with Yugoslavia’s foreign policy or the YPA. Instead, the 
dominant humanitarian frame was now complemented with the frame of Eritrea’s just 
struggle for liberation, while the debate on Ethiopian arms trade and the YPA moved 
from the news to the readers’ letters section of Delo’s Saturday supplement Sobotna 
priloga, where it remained present until the end of June 1988. 

Unlike Delo, Mladina decided to escalate the conflict. In the process, it harvested 
the framing potential of the visuals – namely photographs, but also illustrations. The 
19 February edition thus carried both a commentary responding to Belgrade’s criti-
cism and a full-page mock advertisement – a photo of a visibly starved African beg-
ging for food, captioned with a quote attributed to Hermann Göring (“Guns will give 
us power, we will only get fat from butter”) and a phrase used as justification for the 
Yugoslav arms sales (“If we will not do it, someone else will”). In the next five issues, 
Mladina published a special section entitled Afrika, moje dežela,27 featuring a total of 14 
articles. The frames advanced in the Afrika, moja dežela section were the humanitarian 
crisis in Ethiopia, the immorality of the Yugoslav arms sales (labelled e.g. as “a contri-
bution to the global image of hell”), especially to regimes with a dubious democratic 
record. The frame questioning the extensive contribution of arms sales to the Yugoslav 
economy also appeared, supporting the claim for the need for public control of the 
YPA. Unattributed images of starved Ethiopian children, familiar from the 1984–1985 
Ethiopian famine, prominently accompanied several articles. While photographs pro-
moted the humanitarian crisis frame, editorial illustration was used to support the 
immorality of the arms trade to undemocratic “friendly” regimes (e.g. the magazine 
cover from 8 April 1988). Parallel to this, Mladina also exposed how Admiral Mamula’s 
seaside villa was being built using conscripts as unpaid labour,28 reinforcing the frame 

24	 Ibidem, 490, 491. 
25	 Although for the rest of February, news on Ethiopia came from the Tanjug news feed and Tanjug’s correspondent 

Radomir Sekulović. 
26	 E.g. Avgust Pudgar “Drama na severu Etiopije,” Sobotna priloga 16 April 1988, 25. “Eritrejski uporniki o etiopskem 

nasilju,” Delo 19 May 1988, 1. “Etiopska vlada se je trdno odločila uničiti gverilce,” Delo 25 May 1988, 7.
27	 The slogan referenced Slovenia’s popular tourism promotion slogan Slovenija moja dežela.
28	 The expose ran over four issues between 4 and 23 March 1988.



155Tomanić Trivundža: »Eritreja, moja dežela«: Photoreportage and Positive Representation of a Distant Other 

of the YPA’s immorality. Mladina’s reporting is hence a combination of topical (YPA 
and arms trade) and event-specific frames (Ethiopia). In April, event-specific frames 
gain greater prominence as Mladina publishes a letter from Eritrean exchange students 
from Ljubljana,29 followed by a short photo-interview under the title Eritreja must be 
free!30 With this, Mladina’s emphasis moves from analysing the situation in Ethiopia 
to advancing the arguments for the justness of the Eritrean struggle for independence 
from the centralist and undemocratic Ethiopian regime. Within this frame, the paral-
lels between Eritrea and Slovenia are unmistakably present and Eritrea (rather than 
Ethiopia) is promoted as the side which should be on the receiving end of Yugoslavia’s 
policy of supporting decolonisation and resistance movements. 

70 Films and 20 Interviews – (Re)Framing the Distant 
Other in Eritreja

It is within these pre-existing boundaries of controversy that in late July Mladina 
published a one-page announcement of forthcoming photoreportage. Entitled The 
Eritreans are winning,31 it features six small photographs with captions highlighting 
the first-hand experience, exclusivity and timeliness of the upcoming photoreportage. 
“Mladina’s journalists have just returned from a 3-week trip around Eritrean liber-
ated territory”, reads one caption: “They have shot around 70 films and [conducted] 
20 interviews”. In total, Eritreja consists of ten 3-page chapters published over ten 
subsequent weekly issues of the magazine. A total of 45 photographs were published, 
with a further 11 being used for one magazine cover and three announcements of the 
reportage. 

One of these announcements32 features a full-page photograph of the partly 
decomposed corpse of an Ethiopian soldier, accompanied by a handwritten caption: 
“He is in the army now”. The blunt juxtaposition of image and text, typical of Mladina’s 
often sarcastic (and politically incorrect) style of “page 6” rubric, is by no means a neu-
tral announcement of the upcoming content. It instead reminds readers of Mladina’s 
initial motivation for producing Eritreja (a critique of the YPA and Yugoslav foreign 
policy) and advances the magazine’s general anti-military stance and comments on the 
rhetoric and celebratory rituals of the YPA’s conscription service.

The Suhadolnik brothers travelled to Eritrea in search of traces and consequences 
of the Yugoslav military aid to Ethiopia, but soon discovered that the ‘real story’ lay 
elsewhere. Only Eritreja’s initial chapter33 focused directly on the conflict, describing 

29	 “Eritreja be free!!!!,” Mladina, 8 April 1988, 14. 
30	 “Eritreja must be free!,” Mladina, 15 April 1988, 6.
31	 “Eritrejci zmagujejo,” Mladina, 22 July 1988, 6.
32	 “He is in the army now,” Mladina, 12 August 1988, 6.
33	 Gorazd Suhadolnik and Jože Suhadolnik, “Smrt in svoboda v Afabetu,” Mladina 12 August 1988, 41–43. Chapter 5 

also addressed the conflict more indirectly via a story of a refugee who had survived the 12 May massacre in She eb. 
Gorazd Suhadolnik and Jože Suhadolnik, “Priča iz doline,” Mladina 23 September 1988, 38, 39.



156 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

the EPLF’s recent ground-breaking victory in the battle of Afabet. The descriptions 
of the effectiveness of the EPLF’s guerrilla warfare and the Ethiopian army’s military 
tactics, especially its attacks on the civilian population, leave no room for doubt con-
cerning who the aggressor is. And while this supports the Eritrean “just cause” frame, 
other frames that demarcate the pre-existing boundaries of the controversy are con-
spicuously absent. The Eritrean “just cause” frame is even more saliently articulated 
in next chapter of Eritreja,34 a group interview with high representatives of the EPLF 
who stress that Eritrea’s right to independence has been ignored by foreign powers due 
to their own strategic and economic interests. According to them, the same is true for 
Yugoslavia, whose economic interests deny Eritrea “the right to choose its own path” 
of development and modernisation, as advocated by the NAM. In the interview, the 
question of Yugoslav military aid is brought up and while the EPLF representatives 
confirm its existence, they do not ascribe it with much weight.35 

The Yugoslav military cooperation with Ethiopia appears not to be the story from 
the Eritrean viewpoint. Once on the ground, Mladina’s journalists reach a similar con-
clusion – that the real story was not the intended exposé of “the hypocrisy of Yugoslav 
foreign policy, which supports the Ethiopian dictatorship”. They struggled to find 
traces of Yugoslav military aid on the ground: “In places where fighting had occurred, 
we would for example look for it, but for example on crates of ammunition the Cyrillic 
inscriptions were in Russian, not in Serbian”.36 Interviews with POWs were also not 
incriminating. The “real story” of the “expedition” was the “discovery” of Eritrea itself. 
“I saw no hungry children in Eritrea”, recalls Jože Suhadolnik: “Since we travelled 
with the UN representative [due to the limited budget], we were more exposed to the 
humanitarian perspective than to direct combat. We saw the investment in the educa-
tion of children, the effectiveness of the healthcare system, [gender] equality /.../ and 
these were at the time truly big topics for Africa in general”.37

Mladina’s editorial from 2 September38 acknowledges the importance of the “real 
story” and its unexpected relevance for Slovenia. What is at stake, claims the author, 
is not the cover-up of the hypocrisy of the Yugoslav foreign policy and the immoral-
ity of the YPA, but something bigger. “Like Christopher Columbus”, the Suhadolnik 

34	 Gorazd Suhadolnik and Jože Suhadolnik, “Ali so sovjetska ljudstva res proti eritrejskim?,” Mladina, 26 August 1988, 34–36.
35	 The cooperation dated back to the 1950s and continued after the 1974 revolution, regardless of Yugoslavia’s close 

ties with the Selassie regime, due to fears of growing Soviet influence in the NAM countries. By 1988 however, the 
collaboration was small-scale in nature due to Ethiopia’s reliance on the Soviet Union. – Milorad Lazic. “Arsenal 
of the Global South: Yugoslavia’s Military Aid to Nonaligned Countries and Liberation Movements,” Nationalities 
Papers 49, 3 (2021): 428–45. The limited extent of collaboration between the two countries is seen in a report 
on the Yugoslav delegation’s visit to Ethiopia submitted to the Presidency of the Socialist Federal Republic of 
Yugoslavia. The report notes that Ethiopia had used up just 30 of the 200 USD million of previously earmarked 
Yugoslav loans and outlines how the last USD 40 million tranche of those set aside loans would be used to establish 
an ammunition production facility. 

	 RS AJ, DT 42/1, folder 282, pp. 270–84. Regardless of the relatively small scale of the collaboration, the visit by the 
Yugoslav military delegation met with disapproval from the Soviets, then the largest supplier of arms to the regime. 
See Mamula, Slučaj Jugoslavija, 122, 123.

36	 Jože Suhadolnik, interview.
37	 Ibid.
38	 Robert Botteri, “Eritreizacija,” Mladina, 2 September 1988, 1.



157Tomanić Trivundža: »Eritreja, moja dežela«: Photoreportage and Positive Representation of a Distant Other 

brothers “have discovered for us a new country. A different Eritrea, a country entirely 
different from what it should be like according to our media”.39 Botteri argues that the 
false, stereotypical mental image of Eritrea is in fact a result of communication inequali-
ties. Due to control over the flows and content of information imposed by official insti-
tutions, “our mass media” fail to accurately report the events. The problem is larger than 
the resulting false images in our heads. It is about missed opportunities to learn from 
others: “we could learn from the Eritreans, that civil society, in the absence of an inde-
pendent state, needs to self-organise /.../”.40 With exception of the first two chapters, the 
bulk of Eritreja focuses on this ‘real story’: Eritrea’s healthcare (chapter 3) and educa-
tion systems (chapter 4) and its connection to the economy and agriculture (chapter 8), 
the institutionalised care of orphans (chapter 7), the treatment of Ethiopian prisoners 
of war (chapter 6), advancement of women’s rights (chapter 9), and self-organisation 
and humanitarian aid (chapter 10). 

Eritreja’s narration is a mix of surprising finds and semi-disguised admiration. 
Conveyed through factual accounts of Eritrean institutions, at times consisting of unu-
sually detailed descriptions of their organisational structure and policies, the chapters 
are narrated through a combination of eyewitness accounts and interviews. Even if the 
narrative is factual and the photographs visually vouch for the text, Eritreja does not 
subscribe to the objectivity ideal promoted by the American paradigm of journalism. 
The journalists are clear about the fact they have picked a side, not in advance, but 
based on what they saw and heard in the field. “It became a rather rapturous report on 
the liberation movement /.../ We were captured by the enthusiasm of people, this is 
how I imagined the spirit in Yugoslavia in 1945 or ’46, the thrill of building their own 
vision of socialism, equality...”.41  

This makes it easy to see why Mladina’s reporting was labelled by the Ethiopian 
side as enemy propaganda.42 Mladina’s journalists were well aware of their limited 
access to information (e.g. they did not visit larger cities), but they assign this largely 
to their lack of financial resources and language barriers rather than to EPLF propa-
ganda. Still, the significant overlap of the main topics advanced by Eritreja with those 

39	 Ibid.
40	 Ibid.
41	 Gorazd Suhadolnik, interview. 
42	 During the publication of Eritreja, Mladina also published a lengthy interview with the consul of the Ethiopian 

embassy in Belgrade (“Mi jih imenujemo teroristi in banditi,” Mladina, 5 August 1988, 42, 43) and a 2-page open 
letter from the Association of Ethiopian students in Yugoslavia, that accused Mladina of advancing counter-revo-
lutionary propaganda and even of becoming an international coordinator of terrorism (“Eritreja se ne bo odcepi-
la od matične Etiopije!!!,” Mladina, 9 September 1988, 36, 37). Still, the framing of these rebuttals indicates that 
Mladina’s motivation for their publication was not to present the arguments of the other side, but to draw parallels 
between the official propaganda of the Ethiopian and Yugoslav regimes (e.g. charges of counterrevolutionary acti-
vities), and to pair the policies of Addis Ababa with those of ‘Belgrade’ (e.g. centralism, denial of the right to a 
referendum on independence). Interestingly, Mamula’s position on Ethiopia and the EPLF appears to have been 
very similar to Mladina’s. In his classified briefing to the Yugoslav presidency, he explicitly disagreed with Ethiopia’s 
official line, saying “We know what Eritrean and other movements are”, compares Ethiopia’s forceful relocation of 
civilians from Eritrea and Tigray with concentration camps and criticises the regime for straying away from proper 
socialism. – RS AJ, DT 42/1, folder 282, pp. 485, 486.



158 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

present in Avgust Pudgar’s article from 25 May 198843 suggests at least some degree of 
successful information handling and framing by the EPLF’s press office. 

On the pages of Mladina, Eritrea’s struggle for independence emerges as a story 
of a well-organised, advanced, progressive and in many aspects ingenious liberation 
movement successfully fighting a much stronger and brutal enemy. The narrative, 
reminiscent of the Yugoslav national liberation’s struggle during the Second World 
War, would be immediately recognisable to Mladina’s readers: guerrilla warfare, active 
participation of female resistance fighters, networks of secret hospitals, sub-terrain 
factories, lively educational and cultural activities in liberated territories, introduction 
of gender and social equality, humane treatment of POWs, protection of war orphans, 
the enemy’s brutal and indiscriminate attacks on the civilian population. Even the 
derogatory label used for the Eritrean resistance fighters by Ethiopians echoed the all 
too familiar “Banditen” used by the Nazis to refer to the Yugoslav Partisans. 

Eritreja does not advance the humanitarian or white saviour frame typical of 
Western media news from Ethiopia (and other developing countries) at the time, 
which was also strongly present in some of Delo’s reports. Eritreja proposes that 
Eritreans are not in need of our humanitarian help but our political recognition.44 They 
are not presented as passive victims but as members of a functioning, self-organised 
community. They are neither helpless nor the threatening African Other, they are in 
fact very much like us. If anything, Eritreans resemble a better version of our socialist 
selves, or at a minimum a version of our better former socialist selves. Eritreans as a 
distant other are given agency on the levels of both words and images. On the level 
of text, this is most prominently achieved via interviews. In six chapters, the jour-
nalistic eyewitness accounts and factual information are extensively complemented 
with fragments of interviews with civilians and EPLF representatives while four chap-
ters are in fact transcripts of interviews (with high-ranking EPLF representatives, a 
female rights activist, an Eritrean refugee, and Ethiopian POWs), accompanied only 
by Suhadolnik’s brief introductions and concluding commentaries. The chapters are 
not without the author’s presence, the typical genre characteristics of a (photo)report-
age, but descriptions of newswork, logistic practicalities and personal impressions are 
neither the story in itself nor the driving force of the narrative. Similarly, the presence 
of the author45 is not asserted via the genre’s openness to more expressive uses of 
language and its flirtation with literary forms of expression.46 Jože Suhadolnik’s photo-
graphs also depart from the typical conventions of the genre, such as the stylistic and 

43	 Avgust Pudgar, “Etiopska vlada se je trdno odločila uničiti gverilce,” Delo 25 May 1988, 7.
44	 Unlike in Ethiopia, where starvation was threatening an estimated 5 million people, there was no hunger in Eritreja 

in the summer of 1988 according to Mladina’s journalists who attribute the difference to Eritrea’s more advanced 
methods of farming, better education of farmers, collective labour efforts, and fairer allocation of crops.  

45	 Unlike several of the previously published Slovenian international political photoreportages (e.g. Uroš Lipušček 
and Joco Žnidaršič, “Edini prijatelj – gore,” Teleks, 11 January 1980, 22–24), Eritreja is not about spotlighting the 
journalist.

46	 Smilja Amon, Ustroj reportaže v luči raziskovanj teorije novinarstva in literarne teorije (University of Ljubljana, MA 
thesis, 1974).



159Tomanić Trivundža: »Eritreja, moja dežela«: Photoreportage and Positive Representation of a Distant Other 

topical ones criticised for example by Lutz and Collins,47 or those linked to the more 
macro level critique of exploitative humanitarian voyeurism advanced by Sontag48 and 
numerous others. In Eritreja, Eritreans as the distant other are principally portrayed as 
subjects rather than objects. They are not reduced to (passive) images of picturesque 
elderly, ethnic types, exotic or sexualised black beauties or smiling children49, but are 
depicted as active members of society, performing a range of complex tasks (from the 
production of pharmaceutical drugs to medical examinations and teaching). Neither 
are they reduced to a backdrop: in the majority of photographs (34 out of 45), they 
are depicted through individualised portraits or appear in small groups of three to four 
people in which their faces are still identifiable. 

Although Eritreja is not without images typically associated with modes of other-
ing, these are consistently offset by images which give agency to the distant Other. 
Chapter 9 on female emancipation and the struggle against female genital mutila-
tion for example opens with a full-page mosaic of portraits of Eritrean women, three 
of which are reminiscent of the “ethnic type” approach (the origins of which can be 
traced to racist biological and physical anthropology50), yet they are offset by subse-
quent photographs depicting a female welder, the portrait of the interviewed female 
EPLF activist, and two images depicting the entry to her underground office, and her 
work desk. In a similar vein, although the chapter on orphans in a refugee camp fea-
tures images of smiling and playful children, it opens with an atypical full-page photo-
graph of an Eritrean orphan holding Lego blocks. The smiles of the orphaned children 
are not appeals for humanitarian aid but testimonies to their decent living conditions. 

The photographic renunciation of Othering is also achieved via several visually 
inconspicuous, even boring photographs depicting interviewees and interview settings, 
which are reminiscent of the uneventful domestic political news photographs preva-
lent at the time. This visual domesticity was further promoted by the images’ almost 
complete subservience to the text. Rather than allowing for autonomous storytelling, 
there are several instances in Eritreja where photographs are crudely and directly made 
to support the written text. The contrast between sophisticated and more prosaic images 
is indeed quite blunt. This was a result of Mladina’s editorial practice in which the selec-
tion and layout of photographs is a privilege held by the editors and designers.51 “I had 
no say in the final selection of images, they did the standard gig, selected or cropped the 
images according to the text. They treated images as fully subservient to words, not as 
equals. /.../ Of course, I wasn’t pleased with the result”.52 From a purely visual standpoint, 
Eritreja was unlike Mladina’s photoreportages in its use of portraits instead of candid 

47	 Catherine Lutz and Jane Collins, Reading National Geographic (Chicago: University of Chicago Press, 1993).
48	 Susan Sontag, On photography (New York: Farrar, Straus and Giroux, 1977).
49	 Lutz and Collins, Reading National Geographic, 87–118.
50	 Elanor Hight and Gary Sampson, “Introduction: Photography, “race” and post-colonial theory,” in: Colonialist pho-

tography: Imag(in)ing race and place, eds. Elanor Hight and Gary Sampson (London: Routledge, 2002), 3. 
51	 The practice, still prevalent in Slovenian media, remains a permanent source of frustration for photojournalists and is 

a lasting indicator of the second-rate status held by photojournalists within newsrooms. See Ilija Tomanić Trivundža 
and Igor Vobič, “The photojournalist as a worker within the contradictions of the history of journalism,” in: On the other 
side: Slovenian photoreportage. No. 3, Power, ed. Julija Hoda (Ljubljana: Galerija Jakopič, 2021), 68–87. 

52	 Jože Suhadolnik, interview.



160 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

street photography or a typical everyday life scene approach,  resulting in readers feeling 
closer to the depicted subjects than usually happened with the magazine’s photoreport-
ages of the time depicting (closer) Others, such as Kosovo Albanians.

Conclusion and Discussion

As a news story, Eritreja went against the prevailing news narrative of the time 
that framed reports from Ethiopia as either stories of armed struggle or famine. It was 
instead a story about the absence of the latter and the transformative social impacts 
of the former, set against domestic policy agendas (Yugoslav foreign policy, public 
control of the military, the democratisation of Yugoslavia) and the magazine’s advance-
ment of its editorial policy (freedom of press, investigative reporting). 

From the perspective of the main research question, Eritreja is a clear example of 
a news story where distant others are not represented as Others. However, irrespec-
tive of the similarities revealed (e.g. a self-organised ‘indigenous’ version of socialism, 
parallels with the Partisan movement) and lack of negative treatment, they are not 
presented as one of ‘us’. Eritrean otherness is not the (neo)colonial cultural or civili-
sational Otherness. Eritreja does not subject Eritrea to the Eurocentric gaze in which 
‘black Africans’ emerge as largely helpless victims of poverty, violence and/or natural 
disasters in need of ‘our’ help, a narrative which renders the role of capitalism and the 
history of (neo)colonialism invisible. The all too familiar visual template of famine 
victims, ‘pot belly’ children and white aid workers, with which Mladina initially con-
fronted the YPA, is completely missing from the photoreportage. Images of everyday 
life in a country at war vastly outnumber the macabre photographs of armed struggle.53 
The Otherness is avoided in both text (e.g. the focus on self-organisation and giving 
voice via interviews) and images (e.g. steering clear of travel photography tropes). 
Although a developmental perspective and comparative framework are still present 
in the photoreportage, their unpacking requires careful contextualisation within 
the NAM framework. Just as Betts54 warns that Tito’s protocol photographs cannot 
adequately be read by a straightforward application of the mainstream post-colonial 
analytic apparatus that would reduce the images to the visual trope of white coloniser, 
the narrative of the ‘backwardness’ of traditional Eritrean society must be contextu-
alised within the third-world claims for the right to develop alternative, ‘indigenous’ 
models of development and modernisation, and accompanying discourses of social-
ist revolution. Claims of the backwardness of traditional Eritrean society – voiced by 
the interviewees and not by Mladina’s journalists – are inseparable from the claims of 
revolutionary progress and the EPLF’s vision of social reorganisation.55

53	 Of the 56, only 2 depict fallen (Ethiopian) soldiers.  
54	 Paul Betts, “Crveni vetar promene: аfrička štampa o Titovim posetama Africi tokom procesa dekolonizacije,” in: 

Radina Vučetić and Paul Betts, Tito u Africi: Slike solidarnosti (Belgrade: Muzej Jugoslavije, 2017), 66, 67.
55	 The different views of Eritrean and Western feminists on women’s liberation, presented in chapter 9 (Gorazd 

Suhadolnik and Jože Suhadolnik, “Lepe Eritrejke,” Mladina, 21 October 1988, 38–40), are illustrative example of this.



161Tomanić Trivundža: »Eritreja, moja dežela«: Photoreportage and Positive Representation of a Distant Other 

Further contextualisation (which lies beyond the scope of this paper) would be 
needed to situate Eritreja in the trajectory of journalistic representation of Ethiopia 
in Slovenian press from the early days of the ‘special relationship’ between Haile 
Selassie and Josip Broz Tito through to the fading days of the non-alignment struggle. 
Regardless of its special place in Yugoslav foreign policy56 and its continuous pres-
ence in textual news reports, the ‘image’ of Ethiopia appears to have been markedly 
absent from Slovenian and Yugoslav press, reduced to a visual register of protocol 
photographs and Eurocentric imagery of (Western) press agency spot news coverage.57  

But even without this further analysis, Eritreja shows that the question of the rep-
resentation of distant others cannot be reduced to information dependency or the 
scarcity of resources alone. Mladina’s sudden discovery of the ‘real story’, of the ‘real 
image’ of Eritrea not only raises questions about information dependency, but also 
to failure of the spot news paradigm as such. In itself, it is an insufficient mode of 
representing social reality and must be complemented by investigative multimodal 
long-form journalism. Moreover, Eritreja demonstrates the extent to which the repre-
sentation of distant Others depends on the editorial policy of the news outlet involved, 
as well as the broader political milieu58 structuring the politics of objectification and 
mediated pity.59 As shown above, Eritreja is as much, if not more, a story about ‘us’ than 
it is a story about ‘them’. This is also evident in the ‘clear cut’ from the topic made by 
Mladina following the publication of Eritreja’s last chapter. Events in Eritrea were only 
picked up by Mladina 12 years later, in a macabre photoreportage by Aleš Slatenšek60 
that focused on yet another iteration of the conflict between Eritrea and Ethiopia. By 
that time, the Eritrean regime was far from being a beacon of progressive social reform. 
No reference was made to Eritreja. 

One of the more lasting effects of Eritreja on the Slovenian mediascape is that it 
exposed the potential and benefits of ‘indigenous’ photoreportage as a journalistic 
strategy for reporting on important international events or hotspots. Throughout the 
1990s and first decade of the 2000s, Mladina and Delo (but also Dnevnik and Večer) 
resorted to photoreportage, giving in-depth accounts from a domestic perspective. 
A number of photographers and photographer-journalist tandems came to master 
the genre. Yet, this proliferation of the genre should not be mistaken for systematic 
support for it among the media outlets. In the vast majority of cases, the published 

56	 Ethiopia was the first sub-Saharan country with which socialist Yugoslavia established diplomatic relationships. 
It was also one of the first recipients of Yugoslav military and developmental aid. See Lazic, “Arsenal of the Global 
South.” Cf. Paul Betts, “Crveni vetar promene.”

57	 This is for example evident in Tanjug’s photo-service archive on Ethiopia (AJ, Tanjug, folder 60, 169, 223).
58	 The ‘Afro-pessimism’ and its underlying structure of the West as subjects and aid givers and ‘Africans’ as objects 

of pity, as victims of natural forces and destiny, which brushes aside the questions of (colonial) history and (neo-
-colonial) economy, is an ideological and, by extension, a political project (see e.g. Beverly Hawk, ed., Africa’s Media 
Image (New York: Praeger, 1992)). The Western media coverage of Ethiopian famines during the 1980s was sub-
stantially influenced by the Cold War frame, presenting the failings of a “communist country”. On recent variati-
ons, see Mel Bunce, Suzanne Franks and Chris Paterson, eds., Africa’s Media Image in the 21st Century (New York: 
Routledge, 2017).

59	 On the structure of the latter, see e.g. Lilie Chouliaraki, The Spectatorskih of Suffering (London: Sage, 2006). 
60	 Aleš Slatenšek, “Eritrejska polja smrti,” Mladina 26 June 2000, 38–43. 



162 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

stories were – like Eritreja61 – the result of the journalists’ and photojournalists’ con-
vincing pitch of a story or the successful sale of an already completed assignment. 
Unsurprisingly, this bottom-up culture ran out of steam62 as the main print outlets 
faced the dual crisis of falling revenues and the Internetisation of news consumption, 
which made projects like Eritreja mythological episodes from a bygone journalistic 
era. Eritreja itself became lost in the myths of a bygone era, eclipsed in Slovenian state-
building narratives by the story of the JBTZ trial which ran parallel to it. 

Sources and Literature

Archive sources

•	 RS AJ – Arhiv Jugoslavije:
–	 DT 42/1.
–	 Tanjug photo archive.

Literature

•	 Amon, Smilja. Ustroj reportaže v luči raziskovanj teorije novinarstva in literarne teorije. University of 
Ljubljana, MA thesis, 1974.

•	 Bunce, Mel, Suzanne Franks and Chris Paterson, eds. Africa’s Media Image in the 21st Century: From 
the “Heart of Darkness” to “Africa Rising.” New York: Routledge, 2017.

•	 Betts, Paul. “Crveni vetar promene: аfrička štampa o Titovim posetama Africi tokom procesa 
dekolonizacije.” In: Radina Vučetić and Paul Betts. Tito u Africi: Slike solidarnosti (Belgrade: Muzej 
Jugoslavije, 2017), 46–77.

•	 Budimir, Velimir. Tanjug: četiri decenije. Belgrade: Tanjug, 1983.
•	 Chouliaraki, Lilie. The Spectatorskih of Suffering. London: Sage, 2006.
•	 Entman, Robert. “Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm.” Journal of Communica-

tion, 43, 4 (1993): 51–58.  
•	 Entman, Robert. Projections of power. Framing news, public opinion, and US foreign policy. Chicago: 

University of Chicago Press, 2004.
•	 Hardt, Hanno. “Predstavljanje osamosvojitve: podoba/tekst slovenskega fotožurnalizma.” Teorija 

in praksa 40, 4 (2003): 605–26.
•	 Hariman, Rober and John Lucaites. No caption needed: Iconic photographs, public culture, and liberal 

democracy. Chicago: University of Chicago Press, 2007.
•	 Hawk, Beverly, ed. Africa’s Media Image. New York: Praeger, 1992.
•	 Hight, Elanor and Gary Sampson. “Introduction: Photography, “race” and post-colonial theory.” 

In: Elanor Hight and Gary Sampson (eds.) Colonialist photography: Imag(in)ing race and place, 
1–19. London: Routledge, 2002.

•	 Lazic, Milorad. “Arsenal of the Global South: Yugoslavia’s Military Aid to Nonaligned Countries 
and Liberation Movements.” Nationalities Papers 49, 3 (2021): 428–45. 

61	 Eritreja was not born as a top-down editorial decision but out of Gorazd Suhadolnik’s successful pitching of the 
idea. Their remuneration was minimal. “I had to pay for the films myself, I developed them, I even printed the pho-
tographs at my own expense. All I got [paid] was a travel allowance”, Jože Suhadolnik, interview.

62	 For more on this, see Nika Perne, “Contemporary Slovenian photoreportage,” in: On the other side: Slovenian photo-
reportage, No 1, Introduction, ed. Julija Hoda (Ljubljana: Galerija Jakopič, 2021), 184–91.



163Tomanić Trivundža: »Eritreja, moja dežela«: Photoreportage and Positive Representation of a Distant Other 

•	 Lutz, Catherine and Jane Collins. Reading National Geographic. Chicago: University of Chicago 
Press, 1993.

•	 Magaš, Branka. The destruction of Yugoslavia. London: Verso, 1993. 
•	 Mamula, Branko. Slučaj Jugoslavija. Podgorica: CID, 2000.
•	 Meier, Viktor. Yugoslavia: A history of its demise. London: Routledge, 1999.
•	 Mekina, Igor and Svetlana Vasović. “Poslovil se je admiral Mamula,” Insajder 21 October 2021. Avai-

lable at: https://insajder.com/slovenija-intervju/poslovil-se-je-admiral-mamula%C2%A0vse-ki-
-so-sodelovali-pri-tem-bi-najprej-poslal-v (25 January 2022).

•	 Padraic, Kenney. A carnival of revolution: Central Europe 1989. Princeton: Princeton University 
Press, 2002.

•	 Perne, Nika. “Contemporary Slovenian photoreportage.” In: Julija Hoda (ed.) On the other side: 
Slovenian photoreportage, No 1, Introduction, 184–91. Ljubljana: Galerija Jakopič, 2021.

•	 Reese, Stephen. “Finding frames in a web of culture: The case of the war on terror.” In: Paul D’angelo 
and Jim Kuypers. Doing news framing analysis, 17–42. New York: Routledge, 2010. 

•	 Sontag, Susan. On photography. New York: Farrar, Straus and Giroux, 1977.
•	 Splichal, Slavko. “Razvoj množičnega komuniciranja v socialistični Jugoslaviji.” In: Slavko Splichal 

and France Vreg. Množično komuniciranje in razvoj demokracije, 73, 74. Ljubljana: Komunist, 1986.
•	 Tomanić Trivundža, Ilija. “Many Voices, One Picture: Photographic Coverage of Foreign News in 

Slovenian Daily Press (1980, 2004)”, Javnost / The Public 13, 2 (2006): 21–40.  
•	 Tomanić Trivundža, Ilija, Jan Babnik and Marija Skočir. “Photoreportage in the Slovenian Press. A 

‘small history’ in four turns.” In: Julija Hoda (ed.) On the other side: Slovenian photoreportage, No 1, 
Introduction, 126-132. Ljubljana: Galerija Jakopič, 2021.

•	 Tomanić Trivundža, Ilija and Igor Vobič. “The photojournalist as a worker within the contradicti-
ons of the history of journalism.” In: Julija Hoda (ed.) On the other side: Slovenian photoreportage, 
No. 3, Power, 68–87. Ljubljana: Galerija Jakopič, 2021. 

Newspaper sources

•	 Delo, 1987, 1988.
•	 Mladina, 1987, 1988.
•	 Sobotna priloga, 1988.
•	 Teleks, 1980, 1988.

Oral sources

•	 Suhadolnik, Gorazd. Interview. Conducted on 22 December 2021.
•	 Suhadolnik, Jože. Interview. Conducted on 20 December 2021.

https://insajder.com/slovenija-intervju/poslovil-se-je-admiral-mamula%C2%A0vse-ki-so-sodelovali-pri-tem-bi-najprej-poslal-v
https://insajder.com/slovenija-intervju/poslovil-se-je-admiral-mamula%C2%A0vse-ki-so-sodelovali-pri-tem-bi-najprej-poslal-v


164 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

Ilija Tomanić Trivundža

»ERITREJA, MOJA DEŽELA«: FOTOREPORTAŽA IN 
POZITIVNA REPREZENTACIJA DALJNEGA DRUGEGA

POVZETEK

Prispevek analizira reprezentacijo daljnega drugega na primeru fotoreportaže 
»Eritreja«, ki je izhajala med avgustom in novembrom 1988 v tedniku Mladina. S 
svojimi desetimi poglavji in skupno 45 objavljenimi fotografijami velja »Eritreja« 
za najobsežnejšo fotoreportažo, ki je bila kdaj objavljena v slovenskem tisku. 
Fotoreportaža je nastala v kontekstu Mladininega boja za svobodo javnega izražanja 
in kritike državnih institucij, v prvi vrsti Jugoslovanske ljudske armade. Ta je febru-
arja 1988 prerasla v odkrito konfrontacijo s tedanjim vodstvom Jugoslovanske ljudske 
armade z objavo uvodnika »Mamula go home«, v katerem je Mladina kritizirala obisk 
Zveznega sekretarja za ljudsko obrambo SFRJ Branka Mamule v Etiopiji kot nemo-
ralen (trgovanje z orožjem med veliko humanitarno krizo), jugoslovansko zunanjo 
politiko pa kot dvolično in nedosledno. Konfrontacija je postopoma prerasla v širšo 
kritiko Jugoslovanske ljudske armade, jugoslovanske zunanje politike in jugoslovan-
skega centralizma ter poleti 1988 kulminirala v »procesu proti četverici«. 

Motiv za nastanek fotoreportaže »Eritreja« je bil »preveriti situacijo na terenu«, 
preiskati sledi jugoslovanskega trgovanja z orožjem z Etiopijo in prikazati, kako je 
uporabljeno v boju proti eritrejskemu ljudskemu osvobodilnemu gibanju. A rezultat 
tritedenskega raziskovanja »na terenu« ni pripeljal do obsodbe »trgovanja s smrtjo«; 
namesto jugoslovanskega orožja sta Mladinina reporterja Gorazd in Jože Suhadolnik 
»odkrila Eritrejo«, ki jo Mladininim bralkam in bralcem skozi fotoreportažo prikažeta 
kot družbeno in politčno progresivno nastajajočo državno tvorbo. 

»Eritreja« je z vidika študij (zgodovine) novinarstva na Slovenskem pomembna 
na dveh ravneh. Z vidika razvoja fotoreportaže kot vrste novinarskega sporočanja 
zaznamuje prehod iz »pobudniške« v »poročevalsko« fotoreportažo, v kateri novi-
nar in fotoreporter ne nastopata več v vlogi družbenopolitičnih delavcev, temveč 
kot neodvisna poročevalca – očividca, ki temo »na terenu« preiskujeta v imenu 
obveščenosti javnosti. Ob tem predstavlja »Eritreja« eno zgodnjih aplikacij te vrste 
novinarskega poročanja za pokrivanje pomembnih mednarodnopolitičnih dogodkov 
in žarišč. Hkrati je pomembna tudi z vidika reprezentacije oddaljenega drugega. Je 
namreč primer fotoreportaže, ki odstopa tako od dominantnega etnocentričnega in 
(neo)kolonialnega pogleda, v katerem je oddaljeni drugi reduciran na podobe tujo-
sti in eksotičnosti (Drugosti), kot tudi od takrat uveljavljenega vizualnega narativa o 
Etiopiji, zamejenega na podobe lakote in vojne. 

Analiza besednih in slikovnih strategij za konstrukcijo drugosti pokaže, da se 
»Eritreja« konstrukciji Drugosti na besedilni ravni izogiba predvsem skozi »dajanje 
glasu« eritrejski strani v obliki dolgih izjav in prepisov intervjujev ter odsotnost 



165Tomanić Trivundža: »Eritreja, moja dežela«: Photoreportage and Positive Representation of a Distant Other 

odkritega vrednotenja reporterjev. Na vizualni ravni so ekvivalent te strategije veliko 
število portretnih fotografij, ki ne podlegajo konvencijam upodabljanj eksotičnega 
Drugega, ter podobe, ki kažejo lokalno prebivalstvo kot aktivne člane družbe pri 
opravljanju raznolikih kompleksnih opravil, ne pa kot žrtve ali zgolj pasivne pre-
jemnike pomoči. Vizualno in besedno je strategija preseganja Drugosti utemeljena 
na iskanju vzporednic med slovensko/jugoslovansko in eritrejsko družbo, ki slednjo 
predstavlja skozi Mladininemu občinstvu domačne vsebinske in interpretativne okvire 
jugoslovanskega narodnoosvobodilnega boja in povojnih prizadevanj za izgradnjo 
naprednejše družbene ureditve. Multimodalna analiza okvirjanja novic, ki jo dopol-
njuje metoda poglobljenih intervjujev z ustvarjalcema fotoreportaže, pokaže, da 
drugačnost »Eritreje« v veliki meri izhaja iz Mladinine takratne uredniške politike in 
tematske vpetosti fotoreportaže v domače politične boje. 


