
113Lidija Bencetić: Journal Istarski Borac/IBOR in the Context of the Culture of Dissent

*  Research Fellow, PhD, Croatian Institute of History, Opatička 10, 10000–Zagreb, Croatia, lidija.bencetic@gmail. 
com

1.01  UDC: 070.18:329.052 (497.5)”1945/1990”

Lidija Bencetić*

Journal Istarski Borac/IBOR in the 
Context of the Culture of Dissent 

IZVLEČEK

ČASOPIS ISTARSKI BORAC/IBOR V KONTEKSTU KULTURE DISIDENTSTVA

Prvi hrvaški mladinski časopis Istarski borac/IBOR je z dvema krajšima vmesnima 
premoroma izhajal med leti 1953 in 1979 v Pulju. Časopis je izdajal Književni klub Istarski 
borac, in sicer z namenom ohranjanja hrvaškega jezika v Istri kot temeljnim vodilom. V 
sedemdesetih letih 20. stoletja je časopis prevzel značaj kritičnega medija in postopoma uva-
jal vse več kulturnih, lokalnih in družbenih tem, katerih ton pa socialistična oblast ni dobro 
sprejela. Jeseni 1979 je izbruhnil »primer IBOR«. Časopisu so istega leta ukinili financira-
nje, zaradi česar je prenehal izhajati. Povod za ukinitev časopisa je bila sicer pesem z naslo-
vom Please, master (hrv.: Molim te, učitelju) Allena Ginsberga, toda partijski dokumenti 
razkrivajo, da je bil razlog političen. Pričujoča razprava poskuša odgovoriti na vprašanje, 
ali je delovanje zadnjega uredništva časopisa Istarski borac/IBOR mogoče obravnavati kot 
kulturo disidentstva.

Ključne besede: Istarski borac, IBOR, kultura disidentstva, mladinski tisk, Jugoslavija

ABSTRACT

The first Croatian youth journal Istarski borac/IBOR was published in Pula from 1953 
to 1979 (with two minor interruptions). The journal was published by the Istarski Borac 
Literary Club with the objective of preserving the Croatian language in Istria. The journal 
developed a reputation as a critical media in the 1970s, covering more and more cultural, 
local and social themes whose tone was not well – received by the socialist authorities, so the 
financing of the journal was cancelled in 1979 after which it ceased publication. The reason 



114 Prispevki za novejšo zgodovino LVIII – 3/2018

for the suspension of the journal was the poem “Please Master” by Allen Ginsberg , but the 
party documents reveal that the motive was also political. The question this article is trying 
to answer is whether the work of the last editorial board of Istarski borac/IBOR can be 
considered a culture of dissent.

Keywords: Istarski borac, IBOR, culture of dissent, youth press, Yugoslavia

Introduction

The youth journal of Pula Gymnasium students, Istarski borac was launched in 
Pula on October 15, 1953. The first issue of Istarski borac was released at the initiative 
of the literary section of the Branko Semelić Gymnasium and their mentor Ljubica 
Ivezić, with the subtitle Literary Section Gazette of the Branko Semelić Gymnasium. 
As of the second issue, the journal was called the “Istrian Youth Journal” and was 
financed by the National Youth District Committee, and this status was likely obtained 
through the party line. According to Ljubica Ivezić, the editorial section was reserved 
for ideological and political articles.1

It was the first youth journal in Yugoslavia, which was published continually, with 
two interruptions (from 1964 to 1969 and from 1974 to 1976) until September 1979, 
i.e. until the “IBOR Case” arose. Istarski borac is important to the development of the 
Croatian language, literature and culture in Istria, especially in terms of the develop-
ment of young writers and intellectuals who later became important to the develop-
ment of culture, history and socio–political life in Istria. Ljubica Ivezić, the initiator of 
Istarski borac, explained it this way: the students “took on the task of using their literary 
and cultural work in the first place to fight for the affirmation of their domestic word, 
which was severely persecuted under the Italian fascism”.2 In the introduction to the 
first issue of Istarski borac, the editorial board explained the reasons for launching the 
journal: “The authors of original works will find their topics firstly in their personal 
lives, then in Istrian and Yugoslav socialistic reality. With this kind of work, we will 
foster a love for the mother tongue, for our socialist country and our people. We will 
constantly prove to each and every one that the youngest Istrian generations do not 
want to substitute their beloved native tongue with a foreign one, nor their national 
government for dominion by foreigners ever again”.3 The journal was intended for 
young people from elementary school to university students and mostly financed by 
the Self–management Interest Community (SIC, croatian: Samoupravna interesna 
zajednica – SIZ) for the culture of the Municipality of Pula. The funding of the journal 

1 Ljubica Ivezić, “I jedna važna obljetnica između na koju ne treba zaboraviti,” Dometi (Rijeka), No. 5–6 (1992): 
95–100. 

2 Ibid., 97. 
3 Istarski borac (Pula), No. 1 (1953): 1. 



115Lidija Bencetić: Journal Istarski Borac/IBOR in the Context of the Culture of Dissent

was increased between 1973 and 1979, amounting from 20,000 dinars in 1973 to 
50,000 in 1978 and 74,000 in 1979.4

However, as time passed, the circumstances, policies and generations changed 
and the editorial approach of Istarski borac also changed, and it no longer sided with 
the Party. A different attitude toward the journal was first reflected in critiques of their 
work presented at the Party’s meetings as well as publicly, and later in the termination 
of their funding, which was the end of the journal. According to a member of the last 
editorial board, Boris Domagoj Biletić: “Istarski borac was the only truly democratic 
light of the written word not only by young people in Istria and beyond, sometimes 
formally but most often never under the control of any political institution, from the 
beginning of the 1950s until democratic changes in 1990”.5 

Did Istarski borac/IBOR really oppose the dogmas imposed by the Party and the self–
managing socialist system that it was supposed to promote in its publications? Or was it 
about the generational gap and conservative social environment in which the journal was 
being published and where there was no place for poems like “Please Master”? Maybe it 
was a combination of one and the other, together with non-fulfillment of obligations by 
the editorial board that published only a half of the planned issues for 1978 and 1979?

The Youth Press in the 1970s and 1980s

The Yugoslav authorities used the youth press as a tool of youth organizations 
– Socialist Youth of Croatia (SYC, Croatian: Socijalistička omladina Hrvatske – 
SOH) and later the Alliance of Socialist Youth of Croatia (ASYC, Croatian: Savez 
socijalističke omladine Hrvatske – SSOH) to indoctrinate, educate and direct the 
activities of young people according to the guidelines of the League of Communists 
of Croatia (LCC, Croatian: Saveza komunista Hrvatske – SKH).6 However, with its 
engagement and the introduction of numerous novelties (design, popular culture 
from the West, analysis of neglected social themes) the youth press established itself 
among young people inclined toward the LCC/SKH, but also among a wider reading 
audience, becoming some sort of a brand. Youth journals were funded either from 
the funds of the Republic Self-management Interest Community for Culture (RSIC, 
Croatian: Republička samoupravna interesna zajednica kulture - RSIZ) and its local 
affiliates or through the ASYC/SSOH.7 The book The Yugoslav Youth Press by author 
Marko Zubak should be consulted for a detailed description of the phenomenon of 
Yugoslav youth press.

4 HR HDA 1220, Savez komunista Hrvatske. Centralni komitet (further: HR HDA 1220, SKH. CK), No. D-11334, 
“Analiza glasila mladih Istre ‘IBOR’”, 20 November 1979, 2, 3. 

5 Istarski borac, accessed December 18, 2018, Metelgrad - Digitalizirani časopisi, http://library.foi.hr/m3/kds1.php?B
=1&sqlx=S02008&ser=&sqlid=1&sqlnivo=&css=&H=pula&U=05. 

6 Marko Zubak, The Yugoslav Youth Press: (1968–1980): student movements, youth subcultures and Communist alterna-
tive media (Zagreb: Srednja Europa; Hrvatski institut za povijest, 2018), 307.

7 See: HR HDA 1231, Republička konferencija Saveza socijalističke omladine Hrvatske (HR HDA 1231, RK SSOH) 
and HR HDA 1605, Republička samoupravna interesna zajednica kulture (HR HDA 1605 RSIZ). 



116 Prispevki za novejšo zgodovino LVIII – 3/2018

The youth press in Croatia went through sort of a crisis, primarily a financial one, 
but also a personnel crisis, in the 1970s. None of the youth journals were profitable, 
but they were financed from the republic or local budget because the political sig-
nificance of their publication was greater than the financial one. Personnel problems 
are partly related to the inadequate number of highly educated young journalists, the 
“personnel void” created after the Croatian Spring in 1971 and the dismissal of a large 
number of journalists, as well as their inadequate ideological background.8 Omladinski 
tjednik, the only Croatian journal with a broader republic and federal media reach, 
stopped coming out in 1976.9 Several local youth journals - Laus, Val and Riječ mladih - 
were coming out in Croatia at the time, and Pula’s youth journal was launched again in 
1976 under the new name IBOR. In the same year, Omladinski tjednik, a journal whose 
launch has long been invoked by youth leaders from RC of ASYC/RK SSOH and the 
more prominent media (Komunist), replaced Polet as the republic youth journal.10

The Information Committee of the Republic Conference of the Alliance of Socialist 
Youth of Croatia (RC ASYC/RK SSOH) held a meeting on May 29, 1980. The topic 
of the meeting was “current problems of the youth press” and the writings of Studentski 
list, Omladinska iskra and Polet were discussed. An analysis of the situation in the youth 
newspapers was prepared for the meeting, from which the expectations of the govern-
ment and the relationship towards the youth press can be seen.11 Their opinion is that 
“a lot of effort needs to be made to ensure that the youth press is truly an integral ele-
ment of socio-political activities and in the role of the Alliance of Socialist Youth”.12 At 
the same time, the role and tasks of the youth press should be judged “precisely from 
the standpoint of putting them into the function of accomplishing the complex tasks 
of the Alliance of Socialist Youth of Croatia in social transformation and development 
of socialist self-management”.13 Furthermore, the ASYC/SSOH is of the opinion that 
youth newspapers in the self-managing society should work together with the ASYC/
SSOH, and that the youth press serves not only to provide information, but must also 
work actively in the youth organization and the society as a whole. The ASYC/SSOH 
thought that in the youth newspapers there are visible deviations going to two extremes: 
“The youth newspapers informs about the actions of the Alliance of Socialist Youth of 
Croatia in a dull, non-communicative and to youth unattractive newsletter style, and 
other, far more often is that youth newspapers ‘forget’ their founder, their social role, 
responsibility and tasks, and turn not to the ASYC/SSOH, as a socio-political organi-
zation of youth, but simply to young people, forgetting that as the ASYC/SSOH jour-
nal they should be, not only generationally, but necessarily ideologically committed, 
therefore in the function of interests and activities of youth that is socialist-oriented”.14

8 Željko Krušelj, Igraonica za odrasle: Polet 1976.–1990. (Rijeka: Adamić, 2015), 37.
9 Ibid., 27. 
10 Ibid., 30, 31. 
11 HR HDA 1231, RK SSOH, box. 586, “Aktualni problemi omladinske štampe,” May 27, 1980.
12 Ibid., 1. 
13 Ibid., 2. 
14 HR HDA1231, RK SSOH, box. 586, “Aktualni problemi omladinske štampe,” May 27, 1980, 2. 



117Lidija Bencetić: Journal Istarski Borac/IBOR in the Context of the Culture of Dissent

The aforementioned document about the state of the youth press in 1980 high-
lights that the overall information system is designed to activate and involve “work-
ing people” and youth in self-managing processes, in order to “objectively inform” the 
youth about the issues of “social life, work and creativity (…) and in the function of 
achieving the social tasks of the Alliance of Socialist Youth”. It is stated that the youth 
press has a great educational function in “explaining the essence and contradictions in 
our development, which clearly makes it an active element of the ideological struggle 
against provincialism (philistinism), bureaucratism, technocracy, nationalism, dogma-
tism, and other anti-socialist and anti-self-managing tendencies”.15 It is further stated 
that the youth press is largely focused on the “marginal problems of the society as a 
whole”, that it often problematizes the “marginal social groups and phenomena” and 
thus poses a certain “danger in the conceptual sense, not because these phenomena 
are not worth writing about but because in regards to the real problems, questions, 
and dilemmas concerning further development of society, these marginal problems 
are being overemphasized”, thus opening the possibility for the “manipulating anti-
self-managing and anti-socialistic forces to misuse it”.16 It was also mentioned that the 
youth newspapers should distinguish themselves by “engaging and affirming in the rev-
olution”, but how such youth attitude was known to become “a dogma, turn into criti-
cism, leftism, result in incidents, prohibitions, and wrongly highlighted social issues”.17

The same document also states that the FR of Croatia had nine youth newspapers 
in the late 1970s: Polet, Studentski list, Val, Laus, Pet, Omladinska iskra, Lok, Ibor and 
Omladinac, all of them having in common unresolved material, personnel and spatial 
requirements.18

Istarski Borac Literary Club and Journal  
Istarski borac / IBOR

The Istarski borac Literary Club was the literary section of Pula’s high school stu-
dents, established in 1953. At its beginnings, the club was called the Literary Section 
of the Branko Semelić Gymnasium, and after its first issue in 1977 it was renamed the 
Istarski borac Literary Club. The year of the club’s establishment was also the year 
when the journal of the same name was launched. Ljubica Ivezić was the mentor of the 
club during its entire existence, and also its founder. According to the editorial board 
of the first issue, the purpose of forming the club and launching the journal was to 
preserve the Croatian language and Croatian heritage in Istria and foster the develop-
ment and affirmation of Istrian writers and intellectuals, cultural workers, journalists, 
scholars and politicians.

15 Ibid., 3. 
16 Ibid., 4, 5.
17 Ibid., 3.
18 Ibid., 7. 



118 Prispevki za novejšo zgodovino LVIII – 3/2018

The activities of the Istarski borac Club are best known from the Istarski borac. The 
journal was published from 1953 to 1979, with two interruptions (1964 to 1969 and 
from 1974 to 1976) and it changed its name several times: 1953 to 1961 it was called 
Istarski borac, from 1961 to 1964, Glas mladih, from 1969 to 1974, Istarski borac, and 
from 1976 to 1979, IBOR.

In the twenty-six years of its existence, the literary club had produced numerous 
intellectuals and artists who left a great mark in the cultural history of Istria and Croatia 
and it achieved its basic objective: preserving the Croatian language. According to the 
Marija Petener-Lorenzin, author of the bibliography of Istarski borac/IBOR, this peri-
odical “left a mark in the recent cultural history of Istria and journalistic production in 
this area,” so that the compilation of its bibliography became a necessity.19 

“IBOR Case”

There was a debate going on among the government bodies of ASYC/SSOH 
and RSIC/RSIZ about the cessation of its funding even before Istarski borac/IBOR 
became the “IBOR Case”. The stated reasons for termination of funding were failure 
to fulfill the taken obligations, primarily half as many published issues as planned in 
the years 1978 and 1979, and not submitting annual work reports. After the “IBOR 
Case” became public, and after making a detailed analysis of the journal’s writing (see 
the succeeding text), objections were directed toward the journal’s wrong approach 
when writing about social issues and an “ideological orientation that is foreign to our 
self-managing socialist society”.20

Dolores Petrinić thinks that Istarski borac was started “with the mission of spreading 
literacy and a positive attitude toward the Croatian language and literature”.21 And since 
it published texts that “reflected the current cultural and social issues in a reasoned and 
engaging way” and how the IBOR had a tendency of growing into a journal “that would 
seriously and critically address not only literature but also culture and society in general.” 
Petrinić believes that escaping political control led to the termination of the journal.22 
The crucial moment was the publication of a translation of the English-language poem 
with paedophiliac/homosexual content, “Please Master,” by Allen Ginsberg, published 
under the issue’s theme “Total Institutions.” The Istrian editions of the daily newspaper 
Večernji list and Glas Istre repeatedly wrote about the “IBOR Case,” and the youth jour-
nals in Zagreb also became interested. After several months of Party and media debate, 
funding for the journal was cancelled, and as the result of a private lawsuit by journalist 
Armand Černjul, the editorial board was convicted for defamation on October 8, 1980.

19 Marija Petener–Lorenzin, Bibliografija časopisa “Istarski borac” – “Ibor”: (1953.–1979.) (Pula: Istarski ogranak 
Društva hrvatskih književnika, 2006), 5.

20 HR HDA 1220 SKH. CK, No. D-11334, “Analiza glasila mladih Istre ‘IBOR,’” November 20, 1979, 2. 
21 Dolores Petrinić, Hrvatska književnost u istarskim časopisima druge polovice XX. st. (Rijeka: Društvo hrvatskih knji-

ževnika, 2007), 9. 
22 Ibid., 11. 



119Lidija Bencetić: Journal Istarski Borac/IBOR in the Context of the Culture of Dissent

Boris Domagoj Biletić was a member of the last editorial board of IBOR, and one 
of the people conditionally sentenced to one month and fifteen days in prison for 
defamation of the journalist Armand Černjul. As Biletić testified, the formal reason for 
the verdict was “quasi-naive: translation of the poem ‘Please Master’ by Allen Ginsberg 
(who wrote a dedication to the last editorial board a few years later). But the real rea-
sons were, in fact, that in some youthful texts (…) we had dared to question them (the 
Party!), and we were additionally interested in anti-psychiatry, in the almost poeti-
cally pure student year of 1968 in Europe and here, i.e. student protests, the Croatian 
Spring, Jim Morrison, anarchism (…) Can you imagine, at that time, some young 
people in some place called Pula wrote, published, and were the leaders of the whole 
generation, and not under the umbrella of the so-called socialist youth?!”23

IBOR’s Last Issue and Poem “Please Master”

The last issue of IBOR dealing with the topic of total institutions or comprehensive 
institutions, with special emphasis on psychiatric institutions, came out in September 
1979. Using the deductive approach, starting with the profiling of totalitarian insti-
tutions, focusing on psychiatric institutions and their patients, the editorial draws 
conclusions, referring to eminent historical personalities from the fields of philoso-
phy, historiography and culture, that an artist can only be a person who is either on 
the border of madness or has already passed that boundary. This is backed up by a 
series of texts and poems, the most provocative among them being “Please Master” 
by American poet Allen Ginsberg. The poem deals about a paedophiliac-homosexual 
relationship between a pupil and a teacher and is accompanied by a photo of a child 
named after the poem.

The poem aroused great controversy in Pula’s Party and youth circles, and in 
republic, local and youth publications, and it was the formal reason for abolishing the 
journal’s funding. Speaking of topics that were considered undesirable in conservative 
Pula, but also about the social circumstances in Yugoslavia that bothered the state-
party leadership, the IBOR editorial board’s notable cultural-opposition activity was 
what ultimately led to the cessation of its funding.

Governmental Attitude Toward “IBOR Case”

The relation of socialist authorities toward the IBOR journal and the “IBOR Case” 
can be seen from the documentation of the Alliance of Socialist Youth of Croatia 
(ASYC/SSOH), the Central Committee of the League of Communists of Croatia 

23 Matica hrvatska [Matrix Croatica], http://www.matica.hr/kolo/408/nacionalno-i-univerzalno-u-obzorima-zavi-
cajnosti-23142/.



120 Prispevki za novejšo zgodovino LVIII – 3/2018

(CC LCC/SKH CK) and the Republic Self- Management Interest Community for 
Culture (RSIC/RSIZ).

The work and funding of youth and other journals were followed by the RSIC/
RSIZ Commission for Journals and Newspapers in Culture. In its report from February 
1979, it mentioned IBOR and journal Vrabac, clearly stating that: “Following the work 
of these journals through 1978, the Commission concluded that contributions do not 
exceed the level of quality of the first attempts and therefore do not meet the crite-
ria. The source of funding should certainly be the municipal SIC/SIZ for culture.”24 
Two months later IBOR was again mentioned in the report of the same commission 
because it did not submit the report and was therefore denied payment of the remain-
ing funds for 1978: “The Commission proposes that the journals which did not carry 
out the obligation of submitting the report even after the repeated warning be denied 
payment of the remaining funds. This refers to journals: Čakavska rič, Dubrovnik, 
Haiku, Ibor, Polet and Vidik.”25

Certainly the most important document pertaining to the “IBOR Case” is the 
“Analysis of Istria’s Youth Journal “IBOR’”. The document, signed under the name 
“Workgroup” and dated Pula, November 20, 1979, was created for the 37th session of 
the Municipal Conference Committee of the LCC/SKH Pula held on November 27, 
1979. The main topic of the meeting was the journal IBOR. It is a seven-page docu-
ment that analyzes IBOR’s work from 1973 to the latest issue 4-5 in 1979. The analysis 
focuses primarily on the editorial and associate staff of the journal, which, following 
the conclusions of the analysis is not up to the task, and does not give enough space 
to young authors instead forcing the affirmed authors. At the same time, IBOR was 
publishing primarily the works of the members of the Istarski Borac Literary Club, and 
very rarely the works of “young authors from the wider area of Istria”. 26 It is seen from 
the document that the editorial board has been previously warned to give more space 
to the non-established authors. IBOR’s unfulfilled obligations were also pointed out, 
as fewer issues than planned were published annually. For example, eight issues were 
planned for the year 1978 and only three (1, 2-3 and 4-5) were realized. Another eight 
issues were planned for the next year (1979), five were officially published, while only 
two double issues (1-3, 4-5) were actually published. The topics that the journal dealt 
with were also problematic, they were not satisfactory because they “exclusively dealt 
with the issues from the area of the Pula commune”.27

From the document we find out that the Istarski Borac Literary Club had 50 
members (20 high school students, 15 university students and 15 employees) in the 
final year of its publishing (1979), and was conceptually oriented toward three areas 

24 HR HDA 1605, RSIZ, box 4, 57. Session IO (26.3.1979.), “Prijedlog programa časopisa za 1979. godinu,” February 
1979, 10. 

25 HR HDA 1605, RSIZ, box 4, 58. Session IO (13.4.1979.), “Prijedlog za isplatu preostalih sredstava iz 1978. godine,” 
April 1979, 2. 

26 HR HDA 1220, SKH. CK, No. D-11334, “Analiza glasila mladih Istre ‘IBOR’”, November 20, 1979, 1. 
27 Ibid., 1.



121Lidija Bencetić: Journal Istarski Borac/IBOR in the Context of the Culture of Dissent

- culture, literary creativity and social issues.28 The journal was criticized for not writing 
enough about young people “about young man’s role and place in our self-managing 
society, his problems and aspirations beyond the rock music and sports like prob-
lems of young people’s employment, student self-management, deviations in young 
people’s behavior”.29 It was also pointed out that in most cases IBOR’s writing was 
destructive, and the reason for this was that for some authors “this approach and a way 
of writing about our social reality reflects their ideological orientation which is foreign 
to our self-managing socialist society”.30

The Executive Board of the SIC/SIZ discussed the IBOR at its session on October 
6, 1978, with a special emphasis on the “socio-political orientation and literary value 
of the journal”. It was then concluded: that the approved conception of the journal 
was not achieved; that the program orientation of the journal was to be taken over 
by the DC ASYC/OK SSOH Pula; that the journal should be made more “social” 
by applying the delegate principle, and that the funds are to be suspended until this 
condition are fulfilled.31 Soon the DC ASYC/OK SSOH Pula held another session 
which concluded that the financing of IBOR should be continued until a joint youth 
journal for whole Istria is launched and that one representative from the DC ASYC/
OK SSOH Pula and the SIC/SIZ for Culture Pula should enter the editorial board of 
IBOR.32 Aliče Davosyr as a representative of the SIC/SIZ and Ljubo Marčeta on behalf 
of the DC ASYC/OK SSOH entered the editorial board. As the plan for the first half of 
1979 was not realized, the Republic SIC/SIZ suspended the financing of IBOR.33 The 
Istarski Borac Literary Club proposed that the journal should also be funded in 1980, 
but the Republic SIC/SIZ rejected it again. The SIC/SIZ thought that the IBOR “is 
not oriented toward socially acceptable movements and that it must contain socially 
acceptable content”. The analysis concluded that financing of IBOR should be contin-
ued but at the local level.34 However, IBOR’s funding was nevertheless suspended. It 
is not possible to determine from the archives why weren’t the recommendations of 
the working group that made the analysis acted upon. The record of the session held 
on November 27, 1979, on which IBOR was discussed, does not exist. In the Croatian 
State Archives in Zagreb and in the State Archives in Pazin there is only a call to the 
session and the document “Analysis of Istria’s Youth Journal ‘IBOR’” but not the record 
of the session itself.

In the entire document, only one sentence mentions the last issue of IBOR 
(4–5/1979) because of which the entire “IBOR Case” was initiated. The sentence 
reads: “Meanwhile, the latest double issue 4–5/79 came out containing a lot of 
inappropriate articles especially for the age group journal is intended for i.e. young 

28 Ibid. 
29 Ibid., 2.
30 HR HDA 1220, SKH. CK, D-11334, “Analiza glasila mladih Istre ‘IBOR,’” November 20, 1979, 2. 
31 Ibid., 4. 
32 Ibid. 
33 Ibid., 5. 
34 Ibid., 6, 7. 



122 Prispevki za novejšo zgodovino LVIII – 3/2018

people”.35 Such disregard for the content of the last issue gives the impression that the 
poem “Please Master” may not be a reason IBOR’s funding got canceled. Even more 
so because the emphasis of the key analysis was on non-fulfilling the obligations, the 
absence of young non-established authors and the ideological turn of the editorial 
board which is reflected in improper writing about the Yugoslav self-managing social-
ist society.

Media and “IBOR Case”

The “IBOR Case” had, in addition to great interest of the government, also caused 
great interest of regional media and youth journals. As mentioned earlier – it was 
mostly written about in Glas Istre and the Istrian edition of Večernji list, as well as 
the republican youth journals Polet, Pitanja and Studentski List. The republic news-
paper Vjesnik – Sedam dana devoted a series of seven articles to the “IBOR Case” in 
which the case was analyzed in detail. The articles published in Glas Istre are of a more 
informative character and primarily present the conclusions of the DC LCC/OK SKH 
Pula and the DC ASYC/OK SSOH. The articles in the Istrian edition of Vecernji list are 
signed by Armando Černjul, and are partly characterized by the informative approach 
and partly by the author’s engagement and his unreserved condemnation of the IBOR’s 
editorial board for the poem “Please Master”. Youth journals make room for discussion 
by publishing articles signed by IBOR’s last editorial board and articles by Armand 
Černjul, as well as texts by authors not directly related to the “IBOR Case”.

In one of Armando Černjul’s first articles about the “IBOR Case” published in the 
Istrian edition of Večernji list the author wonders whether people in IBOR think that 
Istria’s youth “for whom the journal is intended is interested in homosexual ranting?”36 
The IBOR’s editorial staff answered in the same newspaper to the allegations in relation 
to publishing the poem “Please Master”. They stated that the “unfortunate Ginsberg 
is a cause of much casual gossip and labeling of IBOR’s editorial staff from the “filters” 
of social morality such as A. Č. The civil terms “swear words” and “vulgarities” simply 
fade away as archaism compared to those as stylemes without which one period of 
literary creativity is missing in the world and here. It seems that the individuals must 
be repeatedly reminded of the well-worn statement that the appreciation of the artistic 
level of a particular literary work is mainly in the domain of poetics, literary criticism 
and aesthetics, and by no means a tool for political discredit by drawing out of the 
context of a whole”.37 Černjul wrote his answer already in the next issue: “As for the 
poem ‘Please Master’ by A. Ginsberg, which is presented by the members of IBOR’s 
editorial staff, thinking perhaps that Pula and other places in Istria have problems with 
homosexuality in education, then they should have disclosed their opinion on their 

35 Ibid., 6. 
36 Armando Černjul, ‘Kome služi “Ibor’?,” Večernji list (Istrian), October 3, 1979, 6. 
37 IBOR Redaction, “Fusnote za A. Černjula”, Večernji list (Istrian), November 1, 1979, 6.



123Lidija Bencetić: Journal Istarski Borac/IBOR in the Context of the Culture of Dissent

own, and not seek ‘help’ from the American poet and professor. How to otherwise 
explain to the reader of IBOR, and now ‘Večernji List’, that the people in IBOR are 
mistaken. They would have to look at the last page of the IBOR, on which the photo 
was published showing at best three year old lying prone on the road, surrounded by 
adults and signed ‘Please Master’. If people in IBOR don’t know what they have done 
with it, then they are not up to the job they are doing, because the photograph in 
the context of the poem ‘Please Master’ by which it is named, undoubtedly puts the 
innocent child into the center of homosexual lust. Everyone must be disgusted by it!”38

A cosmopolitan, writer and scholar Predrag Matvejević also referred to “IBOR 
Case” in an interview for Polet. When asked by journalist Vladimir Cvitan: “When it 
comes to ‘Ibor’ and dismissing its editorial staff, it is generally taken as known that by 
publishing Ginsberg’s poem ‘Please Master’ a mistake has been made?” Matvejević 
answered: “I think publishing one somewhat challenging poem of one good poet (a 
poem that speaks of homosexuality) is more mischief than a mistake. Do not for-
get that one issue of ‘Domet’ dedicated to erotics was nearly prohibited in Rijeka.”39 
Regarding Matvejević’s response in which he stated that the poem is of homosexual 
character, the question arises as to whether Matvejević was really familiar with the 
words of the poem and the fact that the editorial team accompanied the poem with 
a photograph which they named after the poem’s title and which shows the boy of 
preschool age. Given the words of the poem and the photograph which is explicitly 
related to the poem, it is more than obvious that it is a poem of pedophilic character, 
while the homosexual part of the poem’s character is probably less important because 
homosexualism was decriminalized in socialist Yugoslavia in 1977. Armando Černjul 
referred to an interview with Matvejević in the earlier mentioned article “Enough 
with crude disinformation”. Černjul stated that Matvejević and journalist Cvitan give 
inaccurate information about the “IBOR Case” and how they are wrongly informed. 
Černjul thinks that one of the reasons for Matvejević’s misinformation is the visit of 
IBOR’s editorial board to Professor Matvejević.40

Slavko Kalčić and Aldo Monfardin, two members of the last editorial board of 
Istarski Borac/IBOR, published the article “IBOR Case” in the newspaper Pitanja in 
1980. In the article they respond to the attacks in other newspapers, especially Armando 
Černjul’s texts and the accusations from the DC ASYC/OK SSOH. As a defense to 
Černjul’s accusations of vulgarism, and in relation to the poem “Please Master”, they 
state that Černjul takes the photograph and the poem “out of the context of the issue’s 
theme (Total institutions), pretending not to understand or indeed not understand-
ing the term literary, simultaneously vulgarizing it and attacking IBOR with low blows 
using the arsenal of Christian moralism”.41 Answering the accusations from the DC 
ASYC/OK SSOH (which were published in Glas Istre, issue from December 3, 1979), 
that many articles published in IBOR were “not suitable, especially for the age of those 

38 Armando Černjul, “Bez kormila,” Večernji list (Istrian), November 2, 1979, 6.
39 Vladimir Cvitan, “Intervju: Predrag Matvejević. Dosta gruba smjenjivanja,” Polet (Zagreb), January 23, 1980, 9, 10.
40 Armando Černjul, “Dosta grube dezinformacije,” Polet (Zagreb), February 6, 1980, 2.
41 Slavko Kalčić and Aldo Monfardin, “Slučaj ‘Ibor,’” Pitanja (Zagreb), No. 3 (1980), 71–77. 



124 Prispevki za novejšo zgodovino LVIII – 3/2018

the journal was intended for”, the editorial staff relativised these claims and said that 
such a label could “usually be found on Danish-Swedish film co-productions!”. They 
focused on the second part of the accusations, which state that part of the inscriptions 
is unacceptable “as a way of presenting our social reality”. The part about presenting 
“our social reality” is deemed crucial by IBOR’s editorial board, and they confirm it with 
Rakočević’s article published in the Istrian edition of Večernji list from December 4, 
1979. In the article Rakočević accused them of publishing the texts with “views that are 
foreign to our self-managing and socialist society, impose a destructive approach to the 
treatment of social topics and problems, and instead of being a forum for young peo-
ple, IBOR increasingly becomes a ground for the nebulous wisdom of individuals.”42 
Further in the text, as a sort of conclusion, the authors pointed out that one “poem 
instead of giving aesthetic and cognitive pleasure resulted in extraordinary sessions, 
work groups (…) It is wrong, however, to think that the song missed its purpose. On 
the contrary, it fulfilled it entirely by bringing to light the hereditary illness of a closed 
community. Instead of a word no one listens to under the dome of deaf indifference, 
the poem has become the catalyst for the events.”43 As a key part of their defense in 
this article, the authors emphasized the “Marxism” of their actions and the fact that 
“the coupling of sexual and political inhibition” is joined against them: “To speak out 
about this means to touch into the sacrosanctness of the ‘guardians’ of such activity. We 
come to an important problem in the whole case: isn’t the ‘freedom of speech’ lower 
in provincial conditions where the local totems rule, and where political and sexual 
are not yet free from taboos? It is not by chance that in one particular case sexual and 
political merge by cause and effect relationship as the initiators and the mechanisms of 
silencing. Historical analysis of the written/spoken word in relation to these two areas 
would show that they were, in fact, its limiters in societies without freedom/democ-
racy. Boasting with progressive consciousness is not uncommon in these times, but 
progressive consciousness is not in Marxist phrases, but in Marxist deeds. We think that 
IBOR’s work is Marxist in its critical, open and argumentative writing. In the surround-
ings where ideas are often critiques for the local autocracy, every critique is known to 
be met with intolerance. That is why people in IBOR were marked as critics and were 
objected for not highlighting the positive examples from our reality”.44

Verdict Against the IBOR Editorial Board

The “IBOR Case” was mostly covered by journalist Armando Černjul, writing for 
the Istrian edition of the daily newspaper Večernji list and Polet. It was his article in 
Polet (“Enough with crude disinformation,” February 6, 1980) that prompted IBOR’s 
editorial board to react with another article in Polet (“Photogenic falsifier,” February 

42 Ibid., 73.
43 Ibid.
44 Slavko Kalčić and Aldo Monfardin, “Slučaj ‘Ibor,’” Pitanja (Zagreb), No. 3 (1980): 71–77.



125Lidija Bencetić: Journal Istarski Borac/IBOR in the Context of the Culture of Dissent

19, 1980), in which they stated that Černjul has a “Zhdanovist temper”, that he is a 
“press-agent in the service of power”, and a philistine.45 Černjul filed a private lawsuit 
for slander and defamation against the IBOR’s editorial staff. The court dismissed the 
part of the suit pertaining to slander, but ruled against members of the IBOR’s edito-
rial board (Nevenko Petrić, Boris Biletić, Slavko Kalčić, Miomir Kalčić, Josip Ivančić 
and Ivan Pletikos) for defamation and assigned each “a month and a half suspended 
sentence and one year of probation.” At the request of the plaintiff (Černjul), and 
pursuant to the court’s decision, the verdict was published in Polet.46

The trial was held at the County Court in Pula and the second-instance verdict 
was passed on October 8, 1980. The Council that issued the second-instance verdict 
was constituted of the Council’s president Zvonimir Pajdaš and members Ante Črnja 
and Milojka Vučković, while Željko Franješević defended IBOR’s editorial board. As 
mentioned earlier, the second-instance court rejected part of allegations referring to 
slander and the editorial board of Istarski borac/IBOR was only convicted for defama-
tion. In addition to paying the cost of publishing the verdict in the Polet newspaper, 
the members of the editorial board were obliged to pay the costs of the criminal pro-
ceedings and each paid the sum of 200 dinars. The verdict contains the court’s belief 
that the offenders “will not repeat such and similar criminal offenses in the future”.47

Conclusion

Following all that was said, it is evident that the “IBOR Case” is very complex and 
it is not easy answering the question of whether it classifies as a culture of dissent or 
not. The IBOR was discussed in the party circles even before it became a public case, 
i.e. prior to publishing the issue 4–5/79 and the poem “Please Master”. At the time 
IBOR was criticized for not giving enough space to young authors, not submitting 
reports, publishing only a half of planned issues for 1978 and 1979, and dealing pri-
marily with the issues of the Pula commune. After the outbreak of the “IBOR Case”, 
Party’s analysis of the IBOR put an emphasis on the non-fulfillment of obligations, 
the absence of young non-established authors and the ideological turn of the editorial 
board, which is reflected in improper writing about the Yugoslav self-managing social-
ist society. The analysis ignored the poem “Please Master” only briefly stating that the 
last issue of IBOR was full of vulgarity. This disregard for content of the last issue gives 
the impression that the poem “Please Master” was perhaps not the reason why the 
financing of IBOR was cancelled and that the reason lies in the “destructive” writing 
of some authors – “this approach and a way of writing about our social reality reflects 
their ideological orientation which is foreign to our self-managing socialist society”.

45 Polet (Zagreb), February 19, 1980, 2.
46 Polet (Zagreb), November 5, 1980, 2.
47 Polet (Zagreb), November 5, 1980, 2. 



126 Prispevki za novejšo zgodovino LVIII – 3/2018

On the other hand, the editorial board thought that their writing is critical, but 
not (culture of dissent) towards Marxism: “We think that IBOR’s work is Marxist in 
its critical, open and argumentative writing” - but towards negative phenomena in 
society. Has the IBOR’s editorial board really thought that their activity was Marxist 
or was it a defense against an attack that would reduce the damage done to IBOR and 
to them as individuals – this remains an open question and is subject to further inter-
pretation. The IBOR’s last editorial board can hardly be denied the courage to write 
about topics which were taboo and caused discontent in Pula’s conservative surround-
ings. However, the editorial board was probably aware that the same topics would 
bring about discontent from the Party and that their actions put them at the limits of 
tolerance. With this kind of work, the editorial board of IBOR showed courage and 
resisted, if not to Marxism as they themselves say, then to the community in which 
they lived and worked.

Sources and References

Archival Sources:

•	 HR HDA, Hrvatski državni arhiv, Zagreb:
– HR HDA 1220, Savez komunista Hrvatske. Centralni komitet.
– HR HDA 605, Republička samoupravna interesna zajednica kulture.
– HR HDA 1231, Republička konferencija Saveza socijalističke omladine Hrvatske.

Literature:

•	 Krušelj, Željko. Igraonica za odrasle: Polet 1976.–1990. Rijeka: Adamić, 2015.
•	 Peternel–Lorenzin, Marija. Bibliografija časopisa “Istarski borac” – “Ibor”: (1953.–1979.). Pula: 

Istarski ogranak Društva hrvatskih književnika, 2006.
•	 Petrinić, Dolores. Hrvatska književnost u istarskim časopisima druge polovice XX. st. Rijeka: Društvo 

hrvatskih književnika, 2007. 
•	 Zubak, Marko. The Yugoslav Youth Press: (1968– 1980): student movements, youth subcultures and 

Communist alternative media. Zagreb: Srednja Europa; Hrvatski institut za povijest, 2018.

Newspaper Sources:

•	 Crnobori, Albino. “Što je za moju generaciju značio literarni klub ‘Istarski borac’.” Istarski mozaik, 
No. 5–6 (1968): 412–15.

•	 Cvitan, Vladimir. “Intervju: Predrag Matvejević. Dosta gruba smjenjivanja.” Polet (Zagreb), Janu-
ary 23, 1980, 9, 10.

•	 Černjul, Armando. “Dosta grube dezinformacije.” Polet (Zagreb), February 6, 1980, 2.
•	 Černjul, Armando. “Kome služi ‘Ibor’?” Večernji list (Istrian), October 3, 1979, 6.
•	 Glas Istre, 1979.



127Lidija Bencetić: Journal Istarski Borac/IBOR in the Context of the Culture of Dissent

•	 IBOR Redaction. “Fusnote za A. Černjula.” Večernji list (Istrian), November 1, 1979, 6.
•	 Istarski borac, 1953–1979.
•	 Ivezić, Ljubica. “I jedna važna obljetnica između na koju ne treba zaboraviti,” Dometi (Rijeka) No. 

5–6 (1992): 95–100.
•	 Pitanja, 1980.
•	 Polet, 1980.
•	 Večernji list (Istrian), 1979.

Online Sources:

•	 Istarski borac. Accessed December 18, 2018, Metelgrad - Digitalizirani časopisi. http://library.foi.
hr/m3/kds1.php?B=1&sqlx=S02008&ser=&sqlid=1&sqlnivo=&css=&H=pula&U=05.

•	 Matica hrvatska [Matrix Croatica]. http://www.matica.hr/kolo/408/nacionalno-i-univerzalno-u-
-obzorima-zavicajnosti-23142/.

Lidija Bencetić

JOuRnAL IstaRskI BORac/IBOR In ThE COnTExT Of 
ThE CuLTuRE Of DISSEnT

SUMMARY

Following all that was said, it is evident that the “IBOR Case” is very complex and 
it is not easy answering the question of whether it classifies as a culture of dissent or 
not. The IBOR was discussed in the party circles even before it became a public case, 
i.e. prior to publishing the issue 4–5/79 and the poem “Please Master”. At the time 
IBOR was criticized for not giving enough space to young authors, not submitting 
reports, publishing only a half of planned issues for 1978 and 1979, and dealing pri-
marily with the issues of the Pula commune. After the outbreak of the “IBOR Case”, 
Party’s analysis of the IBOR put an emphasis on the non-fulfillment of obligations, 
the absence of young non-established authors and the ideological turn of the editorial 
board, which is reflected in improper writing about the Yugoslav self-managing social-
ist society. The analysis ignored the poem “Please Master” only briefly stating that the 
last issue of IBOR was full of vulgarity. This disregard for content of the last issue gives 
the impression that the poem “Please Master” was perhaps not the reason why the 
financing of IBOR was cancelled and that the reason lies in the “destructive” writing 
of some authors – “this approach and a way of writing about our social reality reflects 
their ideological orientation which is foreign to our self-managing socialist society”.

On the other hand, the editorial board thought that their writing is critical, but 
not (culture of dissent) towards Marxism: “We think that IBOR’s work is Marxist in 
its critical, open and argumentative writing” - but towards negative phenomena in 



128 Prispevki za novejšo zgodovino LVIII – 3/2018

society. Has the IBOR’s editorial board really thought that their activity was Marxist 
or was it a defense against an attack that would reduce the damage done to IBOR and 
to them as individuals – this remains an open question and is subject to further inter-
pretation. The IBOR’s last editorial board can hardly be denied the courage to write 
about topics which were taboo and caused discontent in Pula’s conservative surround-
ings. However, the editorial board was probably aware that the same topics would 
bring about discontent from the Party and that their actions put them at the limits of 
tolerance. With this kind of work, the editorial board of IBOR showed courage and 
resisted, if not to Marxism as they themselves say, then to the community in which 
they lived and worked.

Lidija Bencetić

ČASOPIS IstaRskI BORac/IBOR V KOnTEKSTu KuLTuRE 
DISIDEnTSTVA

POVZETEK

Prvi hrvaški mladinski časopis Istarski borac/IBOR je z dvema krajšima vmesnima 
premoroma izhajal med leti 1953 in 1979 v Pulju. Časopis je izdajal Književni klub 
Istarski borac, in sicer z namenom ohranjanja hrvaškega jezika v Istri kot temeljnim 
vodilom. V sedemdesetih letih 20. stoletja je časopis prevzel značaj kritičnega medija 
in postopoma uvajal vse več kulturnih, lokalnih in družbenih tem, katerih ton pa 
socialistična oblast ni dobro sprejela. Jeseni leta 1979 je izbruhnil »primer IBOR«. 
Časopisu so istega leta ukinili financiranje, zaradi česar je prenehal izhajati. Povod za 
ukinitev časopisa je bila sicer pesem z naslovom Please, master (hrv.: Molim te, učite-
lju) Allena Ginsberga, toda partijski dokumenti razkrivajo, da je bil razlog političen. 
Pričujoča razprava poskuša odgovoriti na vprašanje, ali je delovanje zadnjega uredništva 
časopisa Istarski borac/IBOR mogoče obravnavati kot kulturo disidentstva. 

»Primer IBOR« je dokaj zapleten, zato odgovor na vprašanje, ali je pri njem šlo 
za kulturo disidentstva ali ne, ni preprost. O časopisu IBOR so v partijskih krogih 
razpravljali še pred javnim odprtjem primera oziroma pred izdajo številke 4–5/79 in 
pesmi Please, master. Takrat se je govorilo, da časopis ne daje dovolj prostora mladim 
avtorjem, da ne oddaja poročil o delu, da je leta 1978 in 1979 objavil pol manj številk, 
kot je bilo predvideno, in da se ukvarja predvsem s problematiko puljske komune. Po 
izbruhu »primera IBOR« je v partijski analizi opaziti poudarek na neizpolnjevanju 
obveznosti, izpustu mladih, še neuveljavljenih avtorjev in idejnem odklonu uredništva, 
kar naj bi se odražalo v nepravilnem pisanju o jugoslovanski samoupravni socialistični 
družbi. V analizi je sicer prezrta pesem Please, master, pri čemer je zgolj na kratko 
omenjeno, da je zadnja številka časopisa IBOR polna prostaštva. Tovrstno ignoriranje 



129Lidija Bencetić: Journal Istarski Borac/IBOR in the Context of the Culture of Dissent

vsebine zadnje številke zbuja vtis, da pesem Please, master ni bila razlog za umik finan-
ciranja časopisa IBOR. Nakazuje namreč, da je razlog vendarle »destruktivno« pisanje 
nekaterih avtorjev, saj da »tak pristop in način pisanja o naši družbeni stvarnosti 
odražata idejno opredelitev, ki ni v skladu z našo samoupravno socialistično družbo«. 

Po drugi strani pa je samo uredništvo bilo mnenja, da je njihovo pisanje sicer 
kritično, vendar ni kritično (culture of dissent) do marksizma: »Menimo, da je delo-
vanje časopisa IBOR marksistično po svojem kritično usmerjenem, odprtem in argu-
mentiranem pisanju«, toda kritično naravnano do negativnosti v družbi. Vprašanje 
o tem, ali je uredništvo časopisa IBOR v resnici menilo, da je njihovo delovanje 
marksistično, ali je šlo zgolj za obrambo pred napadom, s katero so hoteli omiliti 
škodo, ki so jo utrpeli IBOR in člani uredništva kot posamezniki, je ostalo odprto in 
predmet naknadnih interpretacij. Nikakor pa zadnjemu uredništvu časopisa IBOR ne 
gre oporekati poguma, s katerim so se lotili pisanja o tabu temah, ki so izzvale neza-
dovoljstvo v konservativnem puljskem okolju. Kljub temu so se njegovi člani najbrž 
zavedali, da bodo ravno te teme povzročile negodovanje tudi v Partiji in da se s svojim 
delovanjem pomikajo proti sami meji tolerance. S takim delovanjem je uredništvo 
revije IBOR pokazalo pogum in se uprlo, če že ne marksizmu, kot so dejali sami, pa 
gotovo vsaj skupnosti, v kateri so delovali in živeli.


