
693

2019

1.04 Strokovni članek	 UDK 654.191(=163.6)(450.361Trst)(091)

Prejeto: 27. 5. 2019

Saša Rudolf
novinar, Via Commerciale 77, I–34134 Trst 

E-pošta: sasarudolfts@gmail.com

75 let neprekinjenega oddajanja Radia Trst

IZVLEČEK

RADIO TRST v slovenščini neprekinjeno oddaja od maja 1945 do danes. Bolj je poznan kot Radio Trst A, v 
katerega se je preimenoval 8. marca 1955. Pod zavezniki in tudi v prvih desetletjih italijanske uprave so novi-
narji delali prek prevajalske pogodbe, vključeni pa so bili v skupno slovensko-italijansko uredništvo. Polagoma se 
je stanje normaliziralo, leta 1979 so bili imenovani prvi trije vodje izmen, kar je bil prvi korak k osamosvojitvi 
uredništva, leta 1983 pa je bil imenovan namestnik glavnega urednika. Od popolne osamosvojitve, tj. od zakona o 
reformi radiotelevizijske službe RAI iz leta 1975, ki je predvideval TV-oddaje v slovenščini, je preteklo polnih 20 let. 
1. maja 1995 je sigla ob 20.30 najavila slovenski TV-dnevnik. V naslednjih mesecih je RAI samostojnost slovenskega 
uredništva priznal z imenovanjem prvega slovenskega glavnega urednika, ki je odgovarjal le ravnatelju deželnih 
informativnih oddaj v Rimu.

KLJUČNE BESEDE
RAI, Radio Trst A, uredništvo, slovenski programi

ABSTRACT
SEVENTY-FIVE YEARS OF RADIO TRST’S UNINTERRUPTED BROADCASTING

RADIO TRST has broadcasted uninterruptedly since May 1945 to present day. It is better known under the 
name Radio Trst A, which it obtained on 8 March 1955. Under Allied administration as well as in the first decades 
of Italian management, journalists were recruited on a translation contract and incorporated into the joint Slove-
nian-Italian editorial. The situation gradually normalized, with the appointment of the first three Slovenian shift 
managers in 1979 as the first step towards the establishment of an independent Slovenian editorial, followed by the 
appointment of Slovenian deputy chief editor in 1983. Twenty years passed from adopting the radio-television ser-
vice RAI reform act (1975) providing for TV shows in the Slovenian language to full independence when, on 1 May 
1995, the siglum announced the Slovenian evening news at 8.30 p.m. In the ensuing months, the independence of the 
Slovenian editorial was recognized through the appointment of the first Slovenian chief editor, who was responsible 
only to the director of regional information programmes, seated in Rome.

KEY WORDS
Rai-Radio Trst A, editorial board, Slovenian radio programmes



694

SAŠA RUDOLF: 75 LET NEPREKINJENEGA ODDAJANJA RADIA TRST, 693–706 2019

Ustanovitev slovenskega radia v Trstu 

Uradno je Radio svobodni Trst pričel oddajati v 
slovenščini 5. maja 1945 ob osmi uri zvečer. Toda 
slovenska beseda se je na tržaškem oddajniku poja-
vila že leto prej ob nemški zasedbi. V palači na trgu 
Oberdank, kjer je od leta 1931 oddajal italijanski vse-
državni radio EIAR, je nemška vojaška uprava poleg 
italijanskih uvedla tudi oddaje v slovenščini. Bile so 
zgolj propagandnega značaja, kasnejši ravnatelj slo-
venskih sporedov, inženir Boris Sancin,1 jih je ocenil 
kot vse prej kot slovenske: »Na dlani je bilo, da nacisti 
teh oddaj niso uvedli na ljubo Slovencem, temveč so 
to storili v svojem interesu v okviru tedanje politi-
ke do Küstenlanda. Ta jih je pripravila, da so začeli 
uvajati slovensko šolstvo in imenovati Slovence na 
civilne upravne položaje. In tako je nastalo vprašanje: 
ali izkoristiti vsako priložnost, tudi tisto, ki jo nudi 
okupator, samo da se pripomore k osveščanju našega 
naroda v ogroženi Primorski – ter zmanjšanju faši-
stičnega raznarodovalnega pritiska – ali pustiti, da 
ostane vse v tedanjih neslovenskih rokah. V vzdušju 
državljanske vojne, v kateri se je zvijal naš narod, so 
se mnenja o tem razhajala in so deljena še danes. Do-
bro polovico omenjenih slovenskih oddaj so obsegala 
poročila in politični ter vojaški komentarji. Ta so bila 
izrazito propagandnega značaja in utemeljena je tr-
ditev, da so bila vse prej kot slovenska.«2

Radijske oddaje v slovenščini je med nemško 
okupacijo urejal Alojzij Geržinič,3 ki je obenem usta-
navljal slovenske šole. S tem je nadaljeval tudi po 
vojni, ko je cona A s Trstom spadala pod zavezni-
ško vojaško upravo. V knjigi Pouk v materinščini da 
ali ne, ki je izšla v Buenos Airesu, je zapisal: »21. in 
22. januarja smo pripravili vse potrebno za slovenske 
oddaje na tržaškem radiu. Področja smo si razdelili 
tako: kulturno uro v nedeljah, narodopisno v petkih 
in veselo v sobotah bo vodil dr. Toni, torkove otroške 
Zvone Hribar, literarno uro jaz; poskrbim naj tudi za 
tečaj slovenščine dokler ne dobimo še enega slavista. 
Literarna ura bo v sredah. Vanjo spadajo predava-
nja, branje odlomkov, obletnice, stilne ure, programi 
določeni po vodilnem motivu, prikaz primorskih pi-
sateljev in pesnikov, prerezi dob in podobno. Vsaka 
'ura' traja okrog 15 minut, honorar znaša 300 lir.«4 
Alojzij Geržinič v omenjeni knjigi opisuje, kako je 
med Tržačani iskal sodelavce in kako so se mu izmi-
kali, se opravičevali in iskali najrazličnejše pretveze. 
Podobno so denar odklanjali primorski učitelji in du- 
 

1	 Boris Sancin, soustanovitelj stranke Slovenska demokratska 
zveza in vodja programskega oddelka Radia Trst A od leta 
1960 do 1973.

2	 Turk, Glas, str. 9.
3	 Alojzij Geržinič, diplomirani slavist, leta 1944 je bil poslan v 

Gorico, nato v Trst, leta 1948 je emigriral v Argentino in tam 
umrl leta 2008.

4	 Geržinič, Pouk v materinščini, str. 14.

hovniki, ki jih je Geržinič prepričeval, naj slovenske 
tečaje vključijo v nemški šolski odbor.

Točen datum pričetka radijskih oddaj ni znan, 
verjetno pa je bilo mogoče prek tržaškega oddajni-
ka slovensko besedo prvič slišati 5. februarja 1944. 
Nacistični radio je prenehal oddajati 29. aprila 1945. 
5. maja 1945 je vodenje Radia svobodni Trst-Radio 
Trieste prevzel partizanski major Anton Novak, ki je 
na tem mestu ostal le deset dni, ker je bil imenovan 
za direktorja radijskih postaj Slovenije.

»Brez pomoči tehničnega osebja, bi težko opravil 
nalogo. Upravitelj poslopja na trgu Oberdank nam 
najprej ni hotel povedati, kdo je bil na čelu radia pred 
našim prihodom, potem pa smo odkrili, da je bil to 
upokojeni admiral, s katerim smo se hitro domenili 
in povabili vse dotedanje uslužbence, naj pridejo na-
slednje jutro po možnosti z družinskim članom, ker 
bomo razdelili vsem potrebna živila. Skoraj vsi so se 
odzvali. Najtežje je bilo z delom tehničnega osebja. 
Takoj prvi dan smo odkrili, da ni veze med studiem 
in oddajnikom, pa so naši vezisti vzpostavili zveze v 
nekaj urah. Program je praktično tekel ves dan do 
polnoči. Vse napovedi so bile dvojezične, najvažnejša 
so bila radijska poročila.«5

Antona Novaka je pri vodenju radijskih oddaj za-
menjal Jože Javoršek, ki je bil od julija 1944 šef Ra-
dia OF. »V Trstu sem srečal Antona Novaka in Vero 
Savičevo ali Herto Haasovo, nekdanjo Titovo ženo. 
8. maja zvečer smo zvedeli, da je vojne konec in tova-
riši iz Radia so pričeli streljati skozi okna. Potem je 
začel streljati ves Trst. Kapitulacija je bila podpisana 
šele ponoči, mi pa smo praznovali osvoboditev že ka-
kih pet ur prej.«6

V začetku sta poročila sestavljala Vladimir Kenda 
v slovenščini in Romano de Meio v italijanščini. Za 
glasbo je skrbel Bojan Adamič, igral je veliki orkester 
pod taktirko Carolusa Cergolyja, Jakova Cipcija in 
Marjana Kozine, v italijanščini pa je nastopala igral-
ska skupina, ki jo je vodil Giulio Rolli. Napovedi so 
bile vedno dvojezične.

Po Javoršku je mesto ravnatelja slovenske postaje 
prevzel dr. Mirko Korsič, Goričan, ki se je v tridese-
tih letih pred fašizmom umaknil v Ljubljano. Vodil 
jo je do konca leta 1945, nakar se je preselil v Koper.

12. junija 1945 je jugoslovanska vojska zapusti-
la Trst, upravo mesta in celotne cone A pa so pre-
vzele angloameriške vojaške enote. Radio je začasno 
vodil major Albert Harari, od 25. junija pa kapetan 
Edward Delaval Henry Astley. 19. junija sta izšla 
časopisa Glas zaveznikov in Giornale alleato, ki sta, 
podobno kot Primorski dnevnik, objavila radijski 
program: »7.00 jutranja glasba, 7.15 poročila v ita-
lijanščini, 7.30 poročila v slovenščini, 7.30 glasba za 
dobro jutro, 8.30 poročila v italijanščini, 9.00 po-
ročila v slovenščini, 9.15 konec oddaj, 12.00 lahka 

5	 Turk, Glas, str. 13.
6	 Prav tam, str. 15.



695

SAŠA RUDOLF: 75 LET NEPREKINJENEGA ODDAJANJA RADIA TRST, 693–7062019

glasba, 12.15 poročila v slovenščini, 12.30 radijski 
orkester, vodi dirigent Cergoly, 13.15 poročila v ita-
lijanščini, 13.30 orkester harmonik dirigira Saveria 
Zacutti, 14.00 poročila v italijanščini, 14.30 komen-
tar, 15.00 poročila v slovenščini, 15.15 konec oddaj, 
18.00 napovedi, 18.20 glas mladih, 19.00 poročila v 
slovenščini, 19.15 simfonična glasba, 20.00 poročila 
v italijanščini, 20.15 radijska igra, 21.00 orkester pod 
vodstvom dirigenta Erlacha, 21.30 poročila v slo-
venščini, 22.00 komorna glasba, 22.30 plesna glasba, 
23.00 sporočila, 23.30 tisk v gozdu, 23.40 sekstet, ki 
ga vodi dirigent Cozziani 24.00 konec oddaj.«7

Major Astley, ki je bil pred tem vodja zavezniške 
radijske postaje v Firencah in Milanu, se je v Trstu 
znašel pred problemom, kako radijskim oddajam za-
gotoviti finančna sredstva. 20. oktobra 1945 je pod 
zavezniki nastala skupna ustanova »Radio in Gleda-
lišče Trst«, na ta način so združili radijski in orkester 
opernega gledališča Verdi. Kmalu je prišlo do nove 
zamenjave, 15. oktobra je Astleyja zamenjal major 
St. Claire-Erskine, ki je v Trstu ostal do odpusta iz 
vojske, nakar se je preselil v Benetke.8

16. julija 1946 se je tržaška slovenska postaja osa-
mosvojila, ker slovenskih in italijanskih programov 
niso več oddajali na istem valu. Postaja se je poime-
novala Radio Trst II in je dnevno oddajala v presled-
kih 6 ur in 45 minut. S 1. decembrom je bil urnik slo-
venske postaje izenačen z italijanskim, čas oddajanja 
se je podaljšal na 11 ur in 45 minut. Jutranji program 
se je pričel ob 7.00 in je trajal do 8.30, opoldanski od 
11.30 do 14.45, popoldansko-večerni pa od 16.30 do 
24.00. Slovensko postajo je vodil inženir Jože Germ, 
in to vse do leta 1948, ko se je preselil v Argentino.

26. januarja 1947 je Germ kot programski rav-
natelj uslužbencem poslal obvestilo o razdelitvi dela:

»Glasbeni oddelek: pisarno vodi dr. Gojmir 
Demšar, pomočnik je Dušan Pertot, sporede sestavlja 
Oskar Šonc skupno s Slavico Batistuta. Za oddajo 
'Glasba po željah' odgovarja Rudi Uršič in to poleg 
rednih dolžnosti, sestavljajo pa jo Danila Sila, Bože-
na Simone in Pavla Hrobat. Za spored je odgovoren 
Drago Cimperšek, strojepisno delo opravlja Štefka 
Leskovšek.

Govorjeni sporedi: vodja pisarne je Jože Germ, 
prevajalki sta Vida Wolf in Aleksandra Baraga. Vod-
ja literarnih sporedov je Jože Peterlin s pomočnico 
Mileno Medvešček. Za dramatiko odgovarja dr. Jože 
Lipovec, ki ima na razpolago strojepisko Vero Cim-
peršek. Za vesti o prireditvah poleg redne dolžnosti 
skrbi Lojze Urbančič, za pestre sporede Zorko Sim-
čič, za žensko uro pa Danila Sila.

Oddelek poročil: vodja pisarne je Franjo Vrčon, 
urednika dr. Teofil Simčič in Karlo Rosner, strojepi-
sci: Lojze Urbančič, Pavla Hrobat, Štefka Leskovšek 
in Zorica Berginc.

7	 Primorski dnevnik, 19. 6. 1945, Radijski program.
8	 Candussi, Storia della radiodiffusione, str. 14.

Napovedovalci: glavni napovedovalec Rudi Uršič, 
ostali Drago Cimperšek, Vladislav Kralj, Danila Sila 
in Božena Simone.

Nadzornika sporedov sta dr. Janko Orožen in 
Zorko Simčič, administrativna uradnica pa Neva Li-
povec.«

Tržaški radio v kominformski krizi

Hladna vojna med vzhodom in zahodom je vpli-
vala tudi na oddaje tržaške radijske postaje, ki so jo 
vodili angloameriški častniki. Vodstvo slovenske ra-
dijske postaje je marca 1948 prevzel inženir Izidor 
Ostan. Razmere so se še posebej zaostrile po objavi 
resolucije, s katero je Stalin Titovo Jugoslavijo iz-
ključil iz kominforma. Tako Vidalijevi prosovjetski 
kot Babičevi projugoslovanski komunisti so zavzeli 
povsem odklonilno stališče tako do radijske postaje 
kot do ustanavljanja slovenskih šol pod Zavezniško 
vojaško upravo. Do pravega bojkota je prišlo februar-
ja 1949, ko je več uslužbencev in sodelavcev, igralcev 
radijske družine Slovenskega narodnega gledališča, 
čez noč odpovedalo sodelovanje. Ukinjene so bile 
tudi telefonske povezave z radiem Ljubljana, ki je do 
tedaj program tržaškega radia dnevno zapolnjeval z 
več kot dvema urama prenosov. Izredno težko je bilo 
čez noč dobiti vrsto novih sodelavcev. Ostra pole-
mika ni zajela zgolj medijev, pač pa tudi kulturno in 
umetniško delovanje na vseh področjih.

Sodelavce je bilo mogoče najti le med begunci, ki 
so se ob koncu vojne umaknili čez mejo v Trst, ker 
se niso strinjali z novo jugoslovansko politično ure-
ditvijo. Delo teh priseljencev je bilo obsežno, kar je 
dajalo radijskemu sporedu poseben ton; v primorsko 
kulturo je prinašalo nove elemente, vendar pa tudi 
določeno togost in nestrpnost, ki je Primorci niso 
poznali. Razlike med domačini in begunci niso bile 
zgolj politične, ampak večkrat tudi kulturne narave. 
Begunci so bili večinoma izobraženci, medtem ko 
Primorci dvajset let niso imeli slovenskih šol, zato se 
pod fašizmom ni izoblikovala intelektualna srenja. 
Begunci so polagoma odhajali, večinoma v Združene 
države Amerike, pa tudi v Argentino, Avstralijo in 
Kanado. Mirko Javornik, ki je v prvih povojnih letih 
sodeloval v uredništvu radijskih poročil, je delo v re-
dakciji opisal takole: »Do srede leta 1952 smo, razen 
tistega, kar je bilo uradno in obvezno, imeli povsem 
proste roke v izbiri in prirejanju političnih poročil in 
še zlasti komentarjev. Krajevne novice smo prejemali 
skoro izključno iz italijanske sekcije, vse dokler ni-
smo dobili slovenskega človeka tudi za našo domačo 
plat. Razmerje do zavezniških cenzorjev je bilo pač 
shajanje za silo. Angleži so bili dokaj bolj togi kot 
Amerikanci, posebno major Harrison, ki Slovencev 
ni mogel in ni kazal človeškega razumevanja.«9

9	 Turk, Glas, str. 70.



696

SAŠA RUDOLF: 75 LET NEPREKINJENEGA ODDAJANJA RADIA TRST, 693–706 2019

Poznejši ravnatelj tržaškega sedeža RAI Guido 
Candussi je bil povsem drugačnega mnenja. Major 
Harrison je po njegovem veliko storil za razvoj radij-
ske postaje. V knjigi o zgodovini radia mu je posvetil 
pol strani.10

Šele januarja 1951 so se pokazali prvi znaki ob-
novitve sodelovanja z Radiem Trst II. »Kmalu bosta 
potekli dve leti od časa, ko so bili ljudskoprosvetni 
pevski zbori, večina solistov in izvajalcev na splošno, 
prisiljeni odpovedati sodelovanje pri oddajah Radia 
Trst II. To je bil logičen in naraven odgovor na stanje, 
ki je od junija 1945 postajalo vsak dan neznosnejše. 
Kdor danes posluša to postajo, bo ugotovil, da se je 
stanje od tedaj v marsičem spremenilo. Poročila so 
bolj umerjena in bolj objektivna v skladu z ugledom, 
ki si ga je Jugoslavija pridobila v svetu s svojo dosle-
dno borbo za enakopravnost med narodi in borbo za 
mir. To bi moglo ustvariti ugodne pogoje za to, da 
bodo tržaški Slovenci voljni ponovno sodelovati pri 
oddajah te postaje«, je leta 1951 pisalo v Primorskem 
dnevniku.11

Kako so uslužbenci doživljali tista prelomna 
obdobja? Ado Lapornik je od leta 1948 dolgo vo-
dil programski oddelek govorjenih oddaj. Tako se je 
spominjal prvih let službe: »Direktor radijske usta-
nove je bil Američan Herbert Jacobson, poddirektor 
pa Anglež Walter Maxwell Harrison. Šef slovenskih 
oddaj inž. Izidor Ostan je bil juridično enak italijan-
skemu šefu, toda teža Slovencev ni bila nikoli niti 
najmanj podobna teži Italijanov. Čim bolj so se raz-
mere spreminjale, tem bolj so Italijani dobivali ves 
radio pod svoj vpliv in so se zavezniki omejevali le še 
na politično linijo.«12

Po odhodu zaveznikov 

Ustanova Radio Trst je postala del italijanskega 
državnega radia RAI, še preden so zavezniki zapustili 
Trst. Slovenska postaja se je 8. marca 1955 preime-
novala v Radio Trst A. Prehod je navidezno stekel 
brez sunkovitih sprememb, za kar je poskrbel prefekt 
Giovanni Palamara, ki je direktorja informativnih ra-
dijskih oddaj v Rimu Picconeja Stello prepričal, naj 
slovenskim uslužbencem v redakciji ne prizna statusa 
novinarjev, temveč prevajalcev. Zato je imela slovenska 
novinarska sekcija več italijanskih časnikarjev, ki jim je 
bila slovenščina tuja. Tako so bili Italijani namestnik 
glavnega urednika, dve vodji izmen in trije novinarji.

»Giovanni Palamara je službo prefekta prevzel 
29. oktobra 1954 in jo ohranil vse do 10. oktobra 

10	 Candussi, Storia della radiodiffusione, str. 29. Harrison se je 
rodil julija 1902 v Naini Taiu v Indiji. Po šolanju v Angliji 
se je vpisal na vojaško akademijo, služil v Afriki in kasneje 
prešel k obveščevalcem. Po zavezniškem izkrcanju na Siciliji 
je prevozil celoten italijanski polotok vse do Trsta.

11	 Primorski dnevnik, 31. 1. 1951, Obnoviti sodelovanje z ra-
diem.

12	 Turk, Glas, str. 53.

1961. V spominu je ostal kot zagrizen nasprotnik 
slovenskega življa na Tržaškem. V neposredni bližini 
slovenskih vasi so nastala naselja za istrske begun-
ce, od tržaškega predmestja Sv. Sergija preko Krasa, 
Padrič, Opčin, Križa in Sesljana do Ribiškega nase-
lja. Ko so se slovenski župani uprli in niso podpisali 
gradbenih dovoljenj, jih je Palamara odstavil za en 
dan, poslal podprefekta, ki je dovoljenja podpisal. 
Seveda niso pozabili na gornji del Kolonje, kjer so 
sezidali 80 dvostanovanjskih hiš, kar je povsem spre-
menilo narodnostni značaj tega predmestja nad Ro-
janom, ki so ga poselili slovenski zidarji in pristaniški 
delavci.«13

Toda ne le nad novinarji, nadzor so izvajali nad 
vsemi govorjenimi sporedi. Tako je obveljalo nena-
pisano pravilo, da Prešeren ni »naš pesnik«, ampak 
»slovenski pesnik«, ali pa »Slovenci so«, ne pa »Slo-
venci smo«. Prepovedano je bilo predvajati nekatere 
slovenske pesmi, kot na primer Buči, buči morje Adri-
jansko. Pri obravnavanju bližnje preteklosti je bil po-
udarek na nacističnem in ne fašističnem preganjanju.

Decembra 1958 je požar zajel tretje nadstropje 
palače na trgu Oberdank. Ogenj je uničil tehniko, 
urade, večji del diskoteke in uredništvo. Oder Avdi-
torija nasproti rimskega gledališča so začasno preu-
redili v studio za vse oddaje v živo. Dobrih osem me-
secev pozneje se je celotna radijska struktura preselila 

13	 Rudolf, Moj RAI, str. 15.

Poslopje Telve na Oberdankovem trgu, od koder je 
oddajal Radio Trst A pod zavezniško vojaško upravo 

(osebni arhiv avtorja).



697

SAŠA RUDOLF: 75 LET NEPREKINJENEGA ODDAJANJA RADIA TRST, 693–7062019

v palačo na Oberdankovem trgu, kjer je zdaj sedež 
deželnega sveta Furlanije Julijske krajine.

V začetku šestdesetih let je nastala posebna četr-
ta mreža vzdolž italijansko-jugoslovanske meje, ki je 
omogočala poslušanje Radia Trst A v frekvenčni mo-
dulaciji. Leta 1961 je pričel delovati oddajnik Gorica 
IV, leta 1964 repetitor Prešenjski hrib IV za naroč-
nike v Benečiji in končno 1967 repetitorji Staulica 
IV, Višarje IV in Trbiž IV, ki so omogočili poslušanje 
tržaške slovenske postaje v Reziji, Kanalski dolini in 
na trbiškem področju.

Inženir Ostan je leto pozneje, ko je kazalo, da 
bo moral inženirja Candussija kot ravnatelja sede-
ža sprejeti za nadrejenega, sprejel ponudbo za mesto 
šefa gradbeno-tehnološkega oddelka RAI v Torinu. 
Že nekaj tednov po selitvi v piemontsko glavno me-
sto se je vrnil v Trst, da bi sklepal pogodbe za gradnjo 
novega sedeža v ulici Fabio Severo.

Radio v ulici Fabio Severo 7

Uradna otvoritev novega sedeža RAI je bila 
7. maja 1964. »Največji avditorij v novem sedežu 
RAI v ulici Fabio Severo je bil že poln zbranega ob-
činstva, ko je točno ob 11.30 prispel predsednik vlade 
Aldo Moro. V začetku slovesnosti, ki sta jo prenašala 
radio in televizija, je spregovoril predsednik Novello 
Papafava dei Carraresi. Poleg drugega je poudaril, da 
stoji Trst na stičišču treh velikih evropskih kultur in 
ima tako zelo ugodno mesto za plodovito sodelova-
nje z njimi. Zatem je nadškof Antonio Santin blago-
slovil novo palačo in naprave. Zanimanje je vzbujala 

latinska molitev, prirejena nalašč za take priložnosti 
in polna latinskih besed, ki jih Ciceron ni poznal. 
Nato je imel govor tržaški župan Mario Franzil, ki 
je med drugim, poudaril pomembnost tržaških av-
tonomnih oddaj, ki po številu ur zaostajajo samo za 
Rimom, toda tržaški radio ima še slovenski program. 
Predsednik vlade Aldo Moro je tudi omenil posebno 
funkcijo, ki jo ima tržaški radio s svojim oddelkom za 
slovensko manjšino ter z oddajami, ki so namenjene 
italijanski manjšini v Istri in na Reki.«14

Proti koncu šestdesetih let je prišlo do menjave 
generacij tako v programskem oddelku kot v uredni-
štvu. Nova generacija, ki je prihajala iz povojnih slo-
venskih šol, je pričela sodelovati na radiu že mnogo 
prej, seveda kot honorarci. Delovno vzdušje je bilo 
mnogo bolj togo, vsi so se vikali. Najbolj zakajena 
je bila soba zunanjih sodelavcev, kjer so pripravljali 
glasbene sporede, stikali po diskoteki za ploščami, se 
ubadali z govorjenimi sporedi, zvečer pa sodelovali 
na vajah Radijskega odra, ki ga je vodil prof. Jože 
Peterlin ter je za marsikoga postal šola lepega go-
vorjenja in dikcije. Verjetno je bilo večmesečno go-
stovanje režiserke Balbine Baranovič Battelino prvo 
sodelovanje med Trstom in Ljubljano. Posvetila se je 
vsakomur posebej ter ga naučila dihati s prepono in 
razlikovati med širokimi in ozkimi samoglasniki. Še 
posebej »a« je moral biti primerno dolg, vaja je bila 
Župančičeva pesem Prišla si, tak pride zlat oblak na 
večerno nebo.

Radijski program je postal bolj pester. V četrtek, 
4. julija 1968, je bil na primer videti takole: 7.00 Ko-
ledar, 7.15 Poročila, 7.30 Jutranja glasba, 8.15/8.30 
Poročila – Premor – 11.30 Poročila, 11.35 Šopek 
slovenskih pesmi, 12.00 I. Tavčar: Visoška kronika 
(5) Polikarp Khallan umrje, Dramatizacija Jevnikar 
– Ponovitev, 12.35 Za vsakogar nekaj, 13.15 Poro-
čila, 13.30 Glasba po željah, 14.14/14.45 Poročila – 
Dejstva in mnenja – Premor – Tržaški malodolinski 
ansambel, 17.15 Poročila, 17.20 Jež: italijanščina po 
radiu, 17.30 Glasba za vaš transistornik, 18.00 Zbor 
G. Verdi iz Ronk vodi Kirschner, 18.15 Umetnost, 
književnost in prireditve, 18.30 Italijanski skladate-
lji G. F. Malipiero: Pause del silenzio, 7 simfoničnih 
ekspresij (1917) Simfonični orkester Rai iz Milana, 
vodi Caracciolo. 18.45 Mali vokalni ansambli, 19.10 
D. Kraševec: Zlata skrinjica, 19.25 Veliki orkestri 
lahke glasbe, 20.00 Šport. 20.15 Poročila – Danes v 
deželni upravi, 20.35 Mrak: Ivan Grohar. Tragedija v 
4 slikah. Izvedba radijski oder, režija Peterlin, 22.05 
Skladbe davnih dob. Francesco da Milano-Possiedi: 
3 fantazije za lutnjo – A. Gabrieli-Cisilino: triglasni 
canzonetti – Izvajajo na lutnjo Possiedi, mezzoso-
pranistka Lucchiari, tenorist Adriani in Bardi, basist 
Brunetti, 22.20 Zabavna glasba, 23.15-23.30 Poroči-
la in konec oddaj.15

14	 Primorski dnevnik, 7. 5. 1964, Otvoritev novega sedeža RAI.
15	 Candussi, Storia della radiodiffusione, str. 648, 649.

Ministrski predsednik Aldo Moro na otvoritvi novega 
sedeža RAI v ulici Fabio Severo (osebni arhiv avtorja).



698

SAŠA RUDOLF: 75 LET NEPREKINJENEGA ODDAJANJA RADIA TRST, 693–706 2019

Olimpijske igre v Münchnu s terorističnim na-
padom palestinskih gverilcev na izraelsko reprezen-
tanco leta 1972 so omogočile prvi stik med tržaški- 
mi in ljubljanskimi dopisniki. V naslednjih mesecih 
in letih se je sodelovanje med tržaškim in ljubljan-
skim športnim uredništvom utrdilo, še posebej po 
zaslugi Staneta Ureka. Po pokolu na vojaškem le-
tališču Fürstenfeldbruck in dnevu premora smo na 
predzadnji dan strele znova slišali na lastna ušesa. 
»Prebledeli Stane Urek se je vpletel v program ra-
dia Ljubljana, da bi poslušalce na hitro seznanil z 
dogodkom: policija je streljala na mladeniča, ki je 
splezal na drog ob olimpijski vasi, da bi snel zastavo 
v spomin.«16

Leta 1973 se je vodja slovenskih programov, inže-
nir Boris Sancin, upokojil, njegovo mesto je prevzel 
dr. Matej Poštovan17 iz časnikarskega uredništva. Pri-
čelo se je prestrukturiranje, kajti v oddajanju ni bilo 
več premorov, število ur se ni spremenilo, Radio Trst 
A je oddajal neprekinjeno od 7.00 do 19.30. Število 
poslušalcev se je zaradi televizije v večernih urah pre-
cej zmanjšalo. Iz slovenskega v italijansko uredništvo 
je bil premeščen novinar Duilio Severi, kmalu nato 
pa še vodja izmene Giorgio Milossevich.

»2. decembra 1973 smo ob prisotnosti predsedni-
kov slovenskih športnih društev iz Trsta in Gorice 
ter gostov z ljubljanskega radia dokaj slovesno v živo 
izvedli stoto oddajo 'Šport in glasba'. Imeli smo tri 

16	 Rudolf, Olimpijski ogenj in dim, str. 24.
17	 Dr. Matej Poštovan je bil do leta 1973 novinar, od leta 1960, 

ko je dobil italijansko državljanstvo, je tudi politično deloval 
kot tajnik Slovenske krščansko socialne zveze, nato pa v Slo-
venski skupnosti.

neposredne povezave z nogometnimi igrišči, prispev-
ke o odbojki, košarki, turneji jugoslovanske reprezen-
tance po Združenih državah. V drugem delu pa smo 
besedo predali gostom.«18

Tik pred božičnimi prazniki leta 1974 je poslan-
ska zbornica razpravljala o reformi radiotelevizijske 
družbe RAI. »Poslanec Albin Škerk je predložil po-
pravek, ki so ga poleg južnotirolskih in aostanskih 
poslancev podpisali še Loris Fortuna, Lorenzo Mat-
teotti in Mario Lizzero, in v katerem je predlagal 
uvedbo televizijskih oddaj v okviru postaje Radio 
Trst A. Škerk, ki je bil izvoljen na listi komunistične 
partije Italije, je spomnil, da je že februarja 1966 po-
slanka Marija Bernetič vložila vprašanje na pristoj-
nega ministra z zahtevo po uvedbi slovenskih televi-
zijskih oddaj. Mesec dni kasneje je v senatu podoben 
predlog postavil senator Antonio Sema. Parlamen-
tarna komisija je pozvala vlado, naj izpolni obljube o 
televizijskih oddajah za Slovence v Furlaniji Julijski 
krajini. Poslanska zbornica je Škerkovo dopolnilo z 
izjemo fašistov soglasno odobrila. 19 točka, odstavek 
c) zakona o reformi radiotelevizije RAI, se je glasila: 
Zagotoviti radijske in televizijske oddaje v nemščini 
v pokrajini Bocen, v francoščini v avtonomni deželi 
Aosta in v slovenščini v avtonomni deželi Furlanija 
Julijska krajina.«19

18	 Rudolf, Moj RAI, str. 73.
19	 Prav tam, str. 79.

Stota oddaja nedeljske rubrike »Šport in glasba«, pred mikrofonom Sergij Pahor in Saša Rudolf, v prvi vrsti šef 
programskega oddelka dr. Matej Poštovan (osebni arhiv avtorja).



699

SAŠA RUDOLF: 75 LET NEPREKINJENEGA ODDAJANJA RADIA TRST, 693–7062019

Slovenski novinarji nič več prevajalci

Novembra 1975 je glavni urednik skupnega slo-
vensko-italijanskega uredništva Guido Botteri20 Vit-
toria Chesija, odgovornega za radijske informativne 
oddaje, prepričal, da je slovenskim članom uredništva 
pogodbo spremenil iz prevajalske v novinarsko.

5. maja 1976 je nekaj po 21.00 Furlanijo stresel 
močan potres. Šele štiri dni pozneje, v nedeljo popol-
dne, se je razvedelo, da je žrtev več kot 900. Prekinili 
smo oddajo Šport in glasba ter predali besedo kolegu, 
ki je dogodke spremljal iz videmskega uredništva. »Z 
avtom smo se prebili do Buje, kjer je služboval msgr. 
Angelo Cracina. Tudi ta kraj v furlanski nižini je bil 
hudo poškodovan, msgr. Cracina se je izpod poru-
šenega župnišča zatekel v novo zgrajeni mladinski 
dom. Sestri, ki z menoj nista hoteli spregovoriti 'po 
naše', sta skušali na vsak način preprečiti intervju z 
monsignorjem, češ preživel je že toliko napadov, ker 
je branil Slovence v St. Lenartu. Cracino so strupeno 
napadali krajevni listi, češ da je filokomunist in pro-
tiitalijansko usmerjen. Čeprav je govoril predvsem 
o potresu in potrebah prizadetega prebivalstva, je 
omenil najdbo Starogorskega rokopisa (1494–1498), 
ki ga je štiri leta prej izdal pri goriški Mohorjevi 
družbi. Stare slovenske ljudske molitve v starogor-
skem samostanu so kasneje izšle tudi v italijanskem 
prevodu.«21

V programskem oddelku je bilo sila živahno, 
spremenil se je koncept oddaj, vodje raznih oddel-
kov so se redno sestajali z ravnateljem Botterijem ter 
dodelovali vsebino glasbenih, kulturnih in govorje-
nih oddaj. Ko je leta 1978 mesto vodje slovenskega 
programskega oddelka prevzel Filibert Benedetič,22 
seje niso bile več pri ravnatelju sedeža, ampak pri Be-
nedetiču.

V uredništvu je završalo, ko je bila napovedana 
uresničitev zakona o reformi italijanske radiotelevi-
zijske družbe RAI. Glavni urednik Botteri je bil pre-
pričan, da bodo najprej začeli predvajati televizijski 
dnevnik v slovenščini, zato je štiri slovenske novi-
narje poslal na 14-dnevni tečaj na razne italijanske 
sedeže RAI – v Aosto, Benetke, Ancono in Bolo-
gno. Toda prevladala je politika, ki ni bila naklonjena 
Slovencem. Do manjših sprememb pa je le prišlo. 
Italijanski novinarji, ki so bili v slovenski redakciji, 
so bili postopoma premeščeni v italijansko redakcijo. 
Dobili smo tudi tri slovenske vodje izmen, kar je bil 

20	 Guido Botteri, tajnik tržaške Krščanske demokracije, ko je 
po desno usmerjeni prevladala levosredinska struja, kasneje 
glavni urednik informativnih oddaj Radia Trst, nato pa drugi 
ravnatelj sedeža RAI za Furlanijo Julijsko krajino.

21	 Rudolf, Moj RAI, str. 80.
22	 Filibert Benedetič je na beneški univerzi diplomiral iz pri-

merjalne književnosti. Od leta 1967 je bil upravnik v Slo-
venskem stalnem gledališču v Trstu, nato ravnatelj, zatem pa 
do upokojitve vodja slovenskega programskega oddelka na 
Radiu Trst A. Bil je tudi svetnik v tržaškem občinskem svetu, 
izvoljen na listi Italijanske socialistične stranke.

prvi korak k osamosvojitvi redakcije, kasneje pa še 
posebnega poročevalca, čigar status je bil izenačen z 
vodjo izmen.

Slovenec namestnik glavnega urednika

Julija 1983 je bil za namestnika glavnega urednika 
imenovan Drago Legiša,23 vendar še vedno ni imel 
nadzora nad budžetom in pristojnosti podpisovanja 
potnih nalogov.

Stiki med Trstom in Ljubljano so se toliko iz-
boljšali, da je na pobudo tržaškega dopisnika RTV 
Ljubljana Igorja Grudna prišlo do prvega uradnega 
stika med tržaškim sedežem RAI za Furlanijo Julij-
sko krajino in ljubljansko RTV. Uredništvo RAI so 
zastopali urednik Fulvio Molinari, njegov namestnik 
Drago Legiša in Saša Rudolf, RTV Ljubljana pa 
urednik dnevno informativnih oddaj Uroš Lipušček, 
urednik slovenskega programa na radiu Koper-Ca-
podistria Miloš Ivančič, tržaški dopisnik Igor Gru-
den, predstavnik tehnične službe Nace Pugelj in pro-
ducentka TV Ljubljana Danica Filač. Na sestanku je 
bil sklenjen dogovor o tesnejšem sodelovanju med 
hišama. Predstavniki tehničnih služb so ugotovili, da 
je za izmenjavo radijskih in televizijskih posnetkov 
ter živih javljanj mogoče uporabljati rezervno evrovi-
zijsko traso Milan–Ljubljana, ki je na jugoslovanski 
strani običajno prosta, na italijanski pa jo uporabljajo 
za izmenjavo med deželnimi redakcijami. Izmenjava 
naj bi organizacijsko potekala takole: Trst, Ljubljana 
in Koper bi vsak dan do 10.00 s telefaksom sporočili 
naslove načrtovanih prispevkov kronike. Do 11.30 
bi spet po telefaksu sporočili želje za prevzem pri-
spevkov. Izmenjavo bi uresničili v popoldanskih urah 
prek evrovizijske rezervne trase.24

Slovensko uredništvo poroča za vsedržavne 
dnevnike RAI

S padcem berlinskega zidu in romunskega dik-
tatorja Ceausescuja leta 1989 se je za tržaško ure-
dništvo informativnih oddaj pričelo novo obdobje. 
Rimske radijske in televizijske redakcije, ki so bile 
politično parcelizirane (prvi program je bil blizu Kr-
ščanske demokracije, drugi socialistične stranke in 
tretji komunistične partije), so spoznale, da imajo v 
Trstu novinarje, ki že zaradi jezika dobro poznajo 
stanje v vzhodni Evropi. Legiša se je upokojil, za na-
mestnika je bil imenovan Saša Rudolf. Pri poročanju 
o napetostih na Kosovu in odhodu slovenske dele-
gacije s kongresa Zveze komunistov Jugoslavije so se 
rimske redakcije vedno bolj opirale na slovensko ure-

23	 Drago Legiša je bil od njegovega nastanka urednik tednika 
Novi glas ter župan devinsko-nabrežinske občine, nakar je bil 
zaposlen v uredništvu Radia Trst A. Po upokojitvi je bistveno 
pripomogel k združitvi tednikov Katoliški glas in Novi list v 
skupni Novi glas.

24	 Osebni arhiv avtorja, Zapisnik Igorja Grudna, 24. 11. 1989.



700

SAŠA RUDOLF: 75 LET NEPREKINJENEGA ODDAJANJA RADIA TRST, 693–706 2019

dništvo v Trstu, ne le z zahtevo po prispevkih, temveč 
tudi po dopolnjevanju in komentiranju novic. Imeli 
smo dopisništvo za TV-dnevnik drugega kanala in 
za vse tri radijske dnevnike. Po končanih spopadih 
na slovenskem ozemlju se je pozornost osredotoči-
la na Hrvaško, od 5. aprila 1992, ob obstreljevanju 
Sarajeva, pa na Bosno in Hercegovino. V nekaj več 
kot dveh letih je tržaška slovenska redakcija pripra-
vila več kot 1000 televizijskih prispevkov za Drugi 
vsedržavni televizijski dnevnik in več kot 10.000 za 
vsedržavni radio – v italijanščini seveda.25

»V nedeljo, 5. aprila, bila je nedelja, ko je muje-
zin ob mraku najavil, da se je končal ramadan in se 
pričenja bajramsko slavje. Opozorili so nas, da zna 
biti zelo veselo in razposajeno in da bodo muslimani 
s puškami streljali v zrak. Toda zaslišati je bilo to-
povske strele: srbska milica in jugoslovanska armada 
je pričela obstreljevati Sarajevo. V naslednjih dneh 
je ekipa, ki smo jo sestavljali Saša Rudolf, snemalec 
Saša Ota in šofer Roberto Natural pošiljali po tri te-
levizijske prispevke, k srečo so bili na RTV Sarajevo 
v službi še mnogi kolegi, s katerimi smo se spoznali 
med sarajevskimi zimskimi olimpijskimi igrami. Po-
magali so nam s slikovnim gradivom in agencijskimi 
vestmi.«26

S koncem spopadov v Bosni in Hercegovini se je 
končalo tudi poročanje za italijanske televizijske in 
radijske dnevnike. Skupaj z uredniškim odborom, ki 
v krajevnem merilu predstavlja sindikat, se je pričela 
bitka za televizijske oddaje v slovenščini in osamo-
svojitev uredništva.

Simpozij o slovenski televiziji

23. aprila 1993 je stranka Slovenske skupnosti 
priredila posvet z naslovom »Kakšno televizijo si že-
limo?«. V dopoldanskem delu je uvodoma spregovo-
ril deželni tajnik stranke Ivo Jevnikar; sledila je okro-
gla miza »Izkušnje manjšinskih televizij«, pri kateri 
so sodelovali: Mirko Bogataj, ravnatelj televizijskih 
oddaj v slovenščini v Celovcu, Franz von Walther, 
koordinator, odgovoren za nemške sporede Rai v 
Bocnu, Tullio Vianello, glavni urednik italijanskih 
informativnih oddaj pri TV Koper-Capodistria, in 
Barbara Žigante, glavna urednica slovenskih infor-
mativnih oddaj na TV Koper-Capodistria. Popoldne 
so na okrogli mizi na temo »Kakšno televizijo si že-
limo?« razpravljali: Drago Legiša, član vsedržavnega 
sveta Časnikarske zbornice, Sergij Pahor, član redak-
cijskega odbora sedeža RAI v Trstu, Saša Rudolf, 
namestnik glavnega urednika, odgovoren za sloven-
ska poročila deželnega sedeža RAI v Trstu, Filibert 
Benedetič, ravnatelj slovenskih sporedov deželnega 
sedeža RAI v Trstu, Fulvio Molinari, glavni urednik 

25	 Osebni arhiv avtorja, Simpozij Slovenske skupnosti, 23. 4. 
1993.

26	 Rudolf, Samostojni, str. 84.

časnikarskih sporedov deželnega sedeža RAI v Tr-
stu, Romano Tamberlich, ravnatelj sedeža RAI za 
Furlanijo Julijsko krajino v Trstu, Giorgio Balzoni, 
vsedržavni tajnik časnikarskega sindikata USIGRAI, 
in Leonardo Valente, glavni urednik omrežja za de-
želno informacijo pri vodstvu RAI v Rimu.27

V popoldanskem delu je prišlo do dveh inciden-
tov, ki ju je povzročil ravnatelj sedeža Tamberlich; 
demonstrativno si je snel slušalke, češ da bi morala 
vodji slovenskih informativnih in kulturno-umet
niških programov na posvetu, ki ga je sklicala slo-
venska stranka, spregovoriti v italijanščini. Glasno je 
protestiral proti predlogu bocenskega ravnatelja, naj 
bi italijanski TV-dnevnik enkrat tedensko prepustil 
prostor slovenskemu. To naj bi bilo za Tamberlicha 
»jezikovno onesnaženje« tretje mreže RAI.

Benedetič in Rudolf sta nakazala, kakšen naj bi 
bil kulturno-umetniški oziroma informativni pro-
gram slovenskih televizijskih oddaj. Po konvenciji, 
ki jo je ustanova RAI podpisala s pristojnim mi-
nistrstvom, bi imeli tedensko štiri ure za slovenske 
programe, od tega skoraj polovico za dnevnik in dve 
dodatni poglobitveni oddaji. Pristojni pa so se odlo-
čili za vertikalno izbiro, torej za dve enourni tedenski 
oddaji in nekaj minut risank pred dnevnikom, ki naj 
bi se pričel ob 20.30.

Zakonskih upravnih preprek ni bilo več. RAI bi 
moral slovenske programe oddajati prek lastnih pre-
nosnikov. Ministrski načrt je RAI dodelil naslednje 
kanale: 64 na Ferlugih nad Trstom (trenutno ga upo-
rablja zasebna družba Ponteco za oddajanje progra-
mov TV Koper-Capodistria), kanal A 35 v Miljah 
(trenutno ga upravlja RAI-1) in kanal 59 na Gori-
škem (na njem oddaja zasebna postaja Telechiara).

Čezmejna manjšinska TV

»Obenem se je govorilo tudi o čezmejni manjšin-
ski TV v sodelovanju med italijanskim programom 
Koper-Capodistria in RAI v slovenščini. Na prvi 

27	 Osebni arhiv avtorja, Vabilo na simpozij SSK.

Časnikarski oddelek; na desni glavni urednik De Cleva, 
levo namestnik Burlini (osebni arhiv avtorja).



701

SAŠA RUDOLF: 75 LET NEPREKINJENEGA ODDAJANJA RADIA TRST, 693–7062019

pogled je zamisel o postaji, ki bi oddajala na isti fre-
kvenci iz dveh različnih produkcijskih centrov in v 
dveh različnih jezikih, izredno mikavna. Pri podrob-
nejši analizi pa izkazuje vrsto negativnih posledic, 
kajti uvedba manjšinske TV bi pomenila ukinitev 
koprskega studia v slovenščini in to v trenutku, ko 
ima regionalna informacija vedno večji pomen. Na 
dan bi prišlo nesorazmerje časovnega uporabljanja. 
Slovenskim oddajam RAI so priznane štiri ure te-
densko, italijanski iz Kopra pa imajo 54 in več ur 
tedenskega oddajanja. Tudi koncepti oddaj med se-
dežema so različni. Italijanska TV iz Kopra deluje 
kot organ Unije, slovenski programi RAI pa nimajo 
pokroviteljev, razen institucionalnih.«28

Medtem ko so potekala pogajanja o prenosni-
kih, ki bi omogočali oddajanje slovenskih progra-
mov v sklopu deželnega sedeža RAI, je predsednik 
izvršnega odbora Italijanske unije Maurizio Tremul 
24. maja 1993 Gianniju Pasquarelliju, glavnemu di-
rektorju Rai v Rimu, poslal zelo ostro pismo, v kate-
rem pravi, da so »funkcionarji deželnega sedeža RAI 
družbi Ponteco predlagali, naj prekine oddajanje 
koprskega programa v italijanščini prek prenosnika 
64 in ga nameni slovenskim oddajam RAI. Gre za 
očitno provokacijo na račun naše manjšine.«29

Tremul je pismo poslal še predsedniku upravne-
ga sveta RAI Walterju Paduli, ravnatelju sedeža RAI 
v Trstu Romanu Tamberlichu, glavnemu uredni-
ku Fulviu Molinariju, ministru za zunanje zadeve v 
Rimu in italijanskemu konzulu v Kopru. Tremul v 
pismu dosledno uporablja termin TV Capodistria in 
ne uradnega naziva TV Koper-Capodistria.

Decembra 1993 je bila podpisana konvencija (po-
godba), veljavna tri leta, o zadolžitvah RAI z dodatki 
iz državnega financiranja manjšinskih RTV oddaj, 
slovenskih naj bi bilo najmanj 204 ur na leto. Ker 
ni bilo prostih frekvenc za oddajanje, se je realizacija 
zavlekla. V iskanju rešitev se je julija 1994 delegacija 
RAI, ki jo je vodil načelnik rimskega urada za med-
narodne stike Vittorio Panchetti, v Ljubljani sestala 
z vodstvom RTV Slovenija in preučila možnosti po-
krivanja zamejstva prek slovenskega prenosnika na 
Nanosu. RTV Slovenija so zastopali v. d. direktorja 
Mori, Boris Bergant in Janez Lombergar, RAI pa 
poleg Panchettija vodja slovenskih kulturno-umet
niških oddaj Filibert Benedetič in namestnik glav-
nega urednika, zadolžen za slovenske informativne 
oddaje, Saša Rudolf. Delegaciji sta podprli zamisel o 
čezmejni televiziji, ki naj bi skupno oddajala tri ure 
dnevno. Oddajanje naj bi se pričelo ob 19.00 iz Ko-
pra (TV-dnevnik in kulturni program v italijanščini) 

28	 Osebni arhiv avtorja, Poročilo o »manjšinski TV«, 20. 4. 1993.
29	 Osebni arhiv avtorja, Pismo predsednika Unije Italijanov 

Maurizia Tremula, 24. 5. 1993. Ne vem, zakaj je koprski ita-
lijanski program lahko viden prek prenosnika 64 na italijan-
skem ozemlju, če pa bi ta prenosnik uporabljali za slovenski 
program, pripravljen v Trstu in namenjen Slovencem v Italiji, 
bi bila to provokacija italijanske manjšine.

in trajalo do 20.25, ko bi oddajanje prevzel Trst (TV-
-dnevnik in umetniški program v slovenščini).

Čez nekaj mesecev je RAI od Ponteca odkupil 
frekvence, prek katerih so do tedaj v Italiji oddajali 
program Koper-Capodistria in prvi program RTV 
Slovenija.

Končno maja 1995 pričetek rednega oddajanja 
slovenskega TV-dnevnika

Za direktorja deželnih RTV-dnevnikov je bil 
imenovan Piero Vigorelli, ki si je zadal nalogo čim 
prej začeti s predvajanjem slovenskega TV-dnevnika. 
Poskusni je stekel 27. marca 1995; sledilo je enome-
sečno pripravljanje, s 1. majem pa se je pričelo redno 
oddajanje. Slovesno je bilo. Vigorelli si je napisal dva 
stavka v slovenščini s čestitkami vsem Slovencem v 
Furlaniji Julijski krajini, da smo le dočakali pričetek 
TV oddaj v našem jeziku. Dnevnik je trajal od 15 
do 20 minut, ob nedeljah in ponedeljkih je sledila 
5- do 10-minutna Športna tribuna. Število redno za-
poslenih novinarjev se je povečalo, še vedno pa nismo 
bili povsem avtonomni – bili smo brez snemalcev in 
brez možnosti nadzora budžeta. V prvem mesecu 
nam je prišla na pomoč Ivana Suhadolc, novinarka 
deželnega sedeža v Benetkah. Delo je steklo, čeprav 
se je od leta 1979, ko je več članov uredništva opravi-
lo 14-dnevni tečaj, način dela v marsičem spremenil.

Iz dneva v dan smo spoznavali, kaj vse nam manj-
ka – od računalnikov in tiskalnikov do videoregistra-
torjev za snemanje prispevkov evrovizijske izmenjave 
ali gledanje posnetkov pred montažo. Veliko sta nam 
pomagala direktor Vigorelli, ki je z avtom iz Rima 
pripeljal dva videoregistratorja, in novi ravnatelj se-
deža Pino Carlozzo, ki se je odpovedal svojemu ra-
čunalniku in ga poslal k nam.

50-letnica tržaškega slovenskega radia

8. decembra 1995 smo v tržaškem kulturnem 
domu slovesno praznovali 50-letnico radia z nasto-
pom mešanega zbora Hrast iz Doberdoba pod vod-
stvom Hilarija Lavrenčiča in godalnega orkestra pod 
taktirko violista Črtomirja Šiškoviča, na katerem je 
spregovoril tudi Saša Rudolf. »Delali smo in še de-
lamo v težkih, izvennormskih pogojih z obljubljeno, 
a še neuradno potrjeno avtonomijo, z nezadostnim 
osebjem, vendar v prepričanju, da moramo svojo 
nalogo opraviti vestno in pošteno, predvsem iz čuta 
dolžnosti do slovenskih poslušalcev, ki bi bili brez 
našega glasu prikrajšani za poročanje v materinščini. 
To je bilo gotovo vodilo kolegov Franja Vrčona in 
Zorice Berginc, ki sta maja 1945 prišla s partizani 
na tržaško radijsko postajo. Od tedaj se je marsikaj 
spremenilo. Ob prvi generacijski zamenjavi, ki je so-
vpadala s koncem zavezniške uprave in pripojitvijo 
naše postaje v italijansko javno ustanovo RAI. Ob 
koncu šestdesetih in na začetku sedemdesetih let 



702

SAŠA RUDOLF: 75 LET NEPREKINJENEGA ODDAJANJA RADIA TRST, 693–706 2019

smo se spet prenovili, dobili novega zagona in nove 
oddaje. Pričelo se je sodelovanje z radiem Ljubljana 
in uredništvom slovenskega radia v Celovcu. Postali 
smo pravo uredništvo. Po dvajsetih letih smo dobili 
televizijo, skromno in ne povsod vidno, vendar našo, 
na katero smo ponosni. Ko ne bi bilo tistega uso-
dnega 28. januarja, bi z zadovoljstvom podali obra-
čun. Po skoraj dveh letih smo posušili solze, ostali 
so spomini na skupna doživetja. Hrvaška granata je 
v muslimanskem predelu Mostarja pokosila tri mla-
da življenja, nas oropala treh kolegov, treh prijateljev. 
Mostarska granata zahteva nove odgovore, poštene 
in točne, zahteva, da si izprašamo vest, da dokažemo, 
da smo živa, čuteča z globokim čutom za solidarnost 
prežeta bitja. Morda je to glavno sporočilo, ki so nam 
ga iz Mostarja poslali Marco Luchetta, Saša Ota in 
Dario D'Angelo, iz Mogadiša pa nekaj dni kasneje 
Miran Hrovatin: živeti moramo vredno človeka, ne 
izogibati se odgovornostim do sebe, do skupnosti, do 
poklica.«30

Končno je slovensko uredništvo avgusta 1996 
postalo povsem avtonomno, dobili smo vodilno 
strukturo z glavnim urednikom in namestnikom, po-
sebnega dopisnika in pet vodij izmen. Obenem smo 
začeli upravljati s svojim budžetom, v Trstu nismo 
imeli več nadrejenih, le v Rimu direktorja deželnih 
informativnih oddaj Piera Vigorellija, ki je bil z nami 
vedno v telefonskem stiku.

RAI in RTV Slovenija sta odločno podpira-
li uresničitev čezmejne televizije. Srečanja na naj-
višji ravni so si sledila. »Pomemben je bil sestanek 
10. novembra 1998 v Ljubljani. Iz Rima so prišli 
funkcionarji Enzo Forcella, Stefano Balassone in 

30	 Osebni arhiv avtorja, Govor na proslavi 50-letnice radia.

Giovanni Tantillo, ki je bil vodja in koordinator pro-
gramskih sekcij na deželnih sedežih, iz Trsta glavna 
urednika slovenske in italijanske redakcije Rudolf in 
Calligaris. RTV Slovenija so zastopali Marko Prpič, 
Boris Bergant, Beno Hvala, iz Kopra pa Antonio 
Rocco, Robert Apollonio in Nataša Segulin. Usta-
novljena je bila delovna komisija, ki naj bi določila 
namen, shemo in navezala stike z obema državama 
in Evrovizijo za črpanje sredstev. Namen manjšin-
ske, ali čezmejne televizije, je poudaril Bergant, je v 
bogatitvi kulturnega življenja na obeh straneh meje. 
Rocco se je zavzel za nujnost enakopravnega pristo-
pa do obeh manjšin, Apollonio pa je predlagal, naj 
bi italijanska in koprska redakcija pripravili oddajo 
o slovenski manjšini v Furlaniji Julijski krajini, slo-
vensko uredništvo pa o italijanski v Sloveniji. Delo 
komisije naj bi koordinirala Beno Hvala kot RTV 
Slovenija in Filibert Benedetič kot deželni sedež 
RAI za Furlanijo Julijsko krajino.«31

Projekt LYNX NT 2000

Ponovno smo se dobili v Ljubljani 18. februarja 
1999, tokrat le v koprsko-tržaški zasedbi pod vod-
stvom namestnika glavnega direktorja RTV Sloveni-
ja Marka Prpiča. »Tehnično poročilo sta podala ko-
ordinatorja Hvala in Benedetič. Vodja italijanskega 
programa na TV Koper-Capodistria, Rocco je me-
nil, da so se pogajanja zavlekla, ker mešamo dvoje 
zamisli. Manjšinski organizaciji z obeh strani meje 
sta se zavzeli za 'križanje' Tretje mreže bis in Kana-

31	 Osebni arhiv avtorja, Poročilo o srečanju RAI-RTV SLO, 
10. 11. 1998.

Nagrajevanje »Naš športnik«, skupna oddaja Radia Trst A, Kopra, Primorskega dnevnika in Matajurja 
(osebni arhiv avtorja).



703

SAŠA RUDOLF: 75 LET NEPREKINJENEGA ODDAJANJA RADIA TRST, 693–7062019

la 27, medtem ko je bil predlog o čezmejni televiziji 
nekaj povsem drugega. Prenosnik na Nanosu ne bi 
rešil problema predvajanja v deželah srednje Evro-
pe, ki naj bi sodelovale pri projektu LYNX. Rešitev 
po njem predstavlja satelit. Povsem drugačno je bilo 
mnenje Tržačanov, češ da je za velike projekte po-
trebno mnogo časa in priprav, zato bi bilo koristneje 
usmeriti se v manjše skupne projekte. Tudi predlog, 
da bi obe strukturi pripravili po 15-minutni oddaji, 
ki bi ju predvajali izven normalnega oddajanja, je Ko-
per zavrnil, češ da gre ločiti Manjšinsko televizijo od 
projekta LYNX.«32

Tantillo in Bergant sta se zavzela za takojšen, če-
prav zgolj eksperimentalni začetek delovanja čezmej-
ne televizije, kar je tržaški sedež z obema redakcijama 
in programskima oddelkoma podpiral. V Kopru sta 
bila tako slovenski kot italijanski TV-program mno-
go bolj skeptična. Slovenski je bil zaskrbljen, da bo 
izgubil vladne prispevke za pokrivanje dogajanja 
med Slovenci v Furlaniji Julijski krajini, medtem ko 
se je italijanski bal, da bo izgubil avtonomijo.

21. maja 1999 je bil v Trstu podpisan uradni do-
govor med italijansko radiotelevizijo RAI in RTV 
Slovenija o pričetku prve faze evropskega čezmejne-
ga TV-projekta LYNX 2000.

Koordinatorja projekta Benedetič in Hvala sta 
pripravila osnutek pogodbe med RAI in RTV Slove-
nija. »Nosilca projekta za RAI sta bila Giovanni Tan-
tillo in Romano Frassa, direktor sedeža RAI v Trstu, 
za RTV Slovenija pa Janez Čadež, generalni direktor 
in Boris Bergant, odgovoren za mednarodne stike. 
Namen projekta je uveljavitev javne radiotelevizije v 
živopisani stvarnosti srednjeevropskega življenja na 
meji, vtisnjenega na robu Italije, Slovenije, Hrvaške, 
Madžarske in Avstrije vzdolž tistega poldnevnika, 
ki je od Jadrana do Alp in vse tja do Donave še do 
pred kratkim ločeval vzhodni in zahodni del Evrope, 
ustvarjajoč stanje ostrih napetosti in nestrpnosti ob 
pretrganih vezeh medsebojnega razumevanja in spo-
razumevanja. Filozofija čezmejne televizije, ki stre-
mi za tem, da bi odpravili zapore jezikovnega spo-
razumevanja s predvajanjem večjezičnih programov 
ohranjajoč celovitost izvirnika, je vsekakor bistvene-
ga pomena bodisi pri utemeljevanju duha nove Evro-
pe v skupnem domu narodov, bodisi pri estetskem 
oblikovanju radiotelevizijskega 'sporočila'.«33

11. oktobra 1999 so se pričele eksperimentalne 
oddaje prek linkovske povezave Trst–Koper. 21. de-
cembra 1999 pa je bila v Kopru še zadnja seja pred 
uradnim pričetkom delovanja, 1. januarja 2000, čez-
mejne televizije novega tisočletja. »Sodelovanje na 
minimalni ravni, slovenska redakcija jo je sprejela, 
čeprav je bila in je še v primerjavi z ostalimi tremi 
uredništvi visoko penalizirana. Tržaški italijanski 

32	 Osebni arhiv avtorja, Poročilo o seji 18. 2. 1999 v Ljubljani.
33	 Osebni arhiv avtorja, Projekt Benedetič-Hvala o Srednje

evropski čezmejni TV LYNX NT 2000.

Dnevnik ob 14.00 je bil neposredno oddajan tudi na 
koprskih frekvencah. Koprski dnevniki, slovenski ob 
18.45 in italijanski ob 19.00, so bili prav tako nepo-
sredno predvajani na tržaški Tretji mreži bis. Sloven-
ski TV Dnevnik ob 20.30 so v Kopru objavljali ob 
koncu oddaj, torej nekje med 23.00 in 1.30. Nič ni 
zaleglo, zavrnili so tudi predlog, da bi slovenski TV 
Dnevnik predvajali po drugem koprskem Dnevniku 
ob 22.30. Sodelovanje se je razširilo tudi na osrednjo 
slovensko redakcijo. Ob koncu tržaškega slovenskega 
TV dnevnika sledi predvajanje Dnevnika TV Slove-
nija, ki je bil na sporedu ob 19.00, medtem ko slo-
venski prvi program predvaja naš Dnevnik v nočnih 
urah.«34

Tantillo je redakcije pozval, naj se na primer ita-
lijanska koprska z najnovejšo krajevno vestjo vključi 
v tržaški italijanski dnevnik in obratno, slovenska tr-
žaška pa v koprsko in obratno. Odgovor je bil, da je 
zamisel dobra, vendar jo je zaradi zasedenosti televi-
zijskih režij v Kopru težko realizirati.

V projekt LYNX so se vključile tudi kulturno-
-umetniške redakcije, ki vsak mesec pripravljajo eno-
urno oddajo LYNX magazin, ki jo istočasno predva-
jajo na tržaških in koprskih frekvencah.

Spomniti velja še na srečanje 11. januarja 2000, ki 
ga je priredil tržaški sedež RAI in na katerem so so-
delovali visoki predstavniki javnih radiotelevizijskih 
ustanov iz Avstrije, Hrvaške, Madžarske, Slovenije in 
Švice. »Boris Bergant je v zastopstvu vodje projekta 
čezmejne radiotelevizije opravičil predstavnike Slo-
vaške, Češke in Bosne in Hercegovine, ki se niso mo-
gli udeležiti srečanja, vendar so zagotovili zanimanje 
za projekt. Filibert Benedetič je kot koordinator pro-
jekta spomnil, da sta radiotelevizijski ustanovi RAI 
in RTV Slovenije 21. maja 1999 podpisali sporazum 
o projektu, ki naj utrdi obmejno sodelovanje in obo-
gati čezmejno obveščanje. Marco Blaser, direktor 
družbe RTSI iz Lugana je napovedal sodelovanje 
pri projektu, obenem pa spomnil, da je pred dese-
timi leti v Münchnu nastal podoben projekt 'Arte' 
v sodelovanju Nemčije in Francije. Zavzel se je za 
oddajanje v romanskem jeziku, ki ga govorijo v alp-
skih dolinah Trenta in Bocna, kakor tudi v Furlaniji 
(furlanščina). Gerhard Draxler, ravnatelj celovškega 
studia, je menil, da bi začasno izpolnili oddaje z ar-
hivskim materialom in izbrali najboljše. To misel je 
podprla Marija Nemčić, odgovorna pri hrvaški RTV 
za mednarodne stike. Novo imenovani ravnatelj trža-
škega sedeža RAI, Roberto Collini je poudaril, da je 
s politiko 'korak za korakom' moč doseči in preseči 
celo ambiciozne načrte. Boris Bergant je ob koncu 
napovedal naslednje etape. Vsaka RTV ustanova bo 
v svoji državi skušala dobiti primerna sredstva, konec 
februarja bodo vsi prejeli točne izdelane načrte, da 
bomo čez leto dni imeli popolno sliko stanja. Pri tem 

34	 Osebni arhiv avtorja, Poročilo urednika članom redakcije, 
22. 12. 1999.



704

SAŠA RUDOLF: 75 LET NEPREKINJENEGA ODDAJANJA RADIA TRST, 693–706 2019

je predsednik deželnega odbora za nadzor nad radio
televizijskimi oddajami Daniele Damele napovedal, 
da bo deželna uprava namenila čezmejni televiziji 
300 milijonov lir.«35

O čezmejni televiziji je leta 2001 pisala tudi revija 
Mercator Media Forum, ki jo izdaja University of Wa-
les press. Razpravo Nov italijanski zakon o manjšinah 
in Radiotelevizijskih oddajah je napisala urednica 
RAI Ivana Suhadolc. »Velika razlika je med uradno 
priznanimi manjšinami, to so francoska v Dolini Ao-
sta, nemška v pokrajini Bocen in slovenska v Furlaniji 
Julijski krajini in uradno nepriznanimi. Delno so pri-
znane pravice tudi Ladincev v pokrajinah Bocen in 
Trento. Tem manjšinam skupno pripade 27 ur televi-
zijskih in 177 ur radijskih programov. Nemcem letno 
pripade 4.716 ur radia in 550 ur televizije, Slovencem 
pa 4.517 ur radia in 208 televizije. Velike razlike so v 
vrednosti, kot jih določajo posamezne konvencije. Za 
vsako ne oddajano uro mora RAI plačati penale, ki so 
leta 2001, ko je bila še v veljavi lira, znašali za Franco-
ze 6.731.000 lir, za Slovence pa le 1.125.590 lir, kar 
pomeni, da slovenska radijska ura velja šestkrat manj 
od francoske. Manjšine same si morajo preko svo-
jih predstavnikov zagotoviti spoštovanje podpisanih 
zakonov in sporazumov, kajti pobud in ukrepov si z 
drugih strani ni pričakovati.«36

Slovensko tržaško uredništvo si je v naslednjih le-
tih priborilo še nekaj tedenskih TV-oddaj: Kmetijski 
tednik, Razlaga nedeljskega evangelija, ponedeljkova 
Športna tribuna in tedenski razgovor s protagonisti 

35	 Osebni arhiv avtorja, LYNX 2000 NT projekt za novo Evro-
po in poročilo koordinatorjev Benedetič-Hvala.

36	 Suhadolc, La Nuova legge italiana.

zamejskega življenja TV predstavlja. Z upokojitvijo 
nekaterih glavnih zagovornikov projekta LYNX v 
Rimu, Ljubljani in Trstu je uresničitev srednjeevrop-
ske čezmejne televizije zastala. Ohranile so se izme-
njave dnevnikov med Trstom, Koprom in Ljubljano 
ter mesečnik LYNX.

Zaključek

Vloga slovenskega tržaškega radia se je v deset
letjih spreminjala; na kratko bi jo lahko strnili v tri 
faze. V povojnih letih, še posebej po kominformu, je 
bil najprej Radio Trst II, potem pa Trst A za Slo-
vence v Italiji edini medij v slovenskem jeziku. Zelo 
poslušana so bila poročila in prve kontaktne oddaje, 
kot na primer Glasba po željah ali Kmetijska ura, ki 
jo je od 7. julija 1945 do 30. decembra 1984 vodil 
kmetijski strokovnjak dr. Ivan Baša. V teh skoraj šti-
ridesetih letih je pripravil skupno 2.300 oddaj. Zelo 
poslušane so bile radijske igre, v nekaj desetletjih je 
dramska skupina »Radijski oder« postavila pred mi-
krofon izbor svetovne in predvsem celotne slovenske 
dramatike. Številna predavanja so izšla tudi v knjižni 
obliki, kot na primer Italijanščina po radiu prof. Janka 
Ježa ali Lovske zgodbe prof. Ivana Rudolfa. Tržaške 
radijske oddaje je bilo mogoče slišati vse do Postojne 
in še dlje. Za tedanje oblasti v Jugoslaviji je bil to 
moteč glas, ker je poročal tudi o temah, o katerih se 
v matici ni govorilo. Beograd je posredoval v Rimu, 
da so oddajnike Radia Trst A proti vzhodu zasenčili.

Druga faza se je pričela proti koncu osemdese-
tih let s prebujanjem slovenske ideje o osamosvoji-
tvi. Osrednje rimske radijske in televizijske redakcije 
RAI so spoznale, da je v Trstu slovensko uredništvo, 

Snemanje Radijskega odra: od leve Marija Mislej, Pavel Bajc in Angel Turk, na desni Marjana Prepeluh, Saša 
Rudolf in Marinka Theuerschuh (osebni arhiv avtorja).



705

SAŠA RUDOLF: 75 LET NEPREKINJENEGA ODDAJANJA RADIA TRST, 693–7062019

ki dobro pozna politični položaj v Jugoslaviji. Z voj-
no v Sloveniji je tržaško uredništvo prevzelo poroča-
nje za dnevnik drugega televizijskega omrežja in za 
vse tri radijske. Italijanski poslušalci so bili obveščeni 
o dogajanju s slovenskega vidika, v nasprotju s stali-
ščem italijanskega zunanjega ministra Giannija De 
Michelisa, ki je zagovarjal »enotno in demokratično 
Jugoslavijo«. 

Tretjo fazo zaznamuje povečana skrb za dogaja-
nje v slovenski manjšini od Milj do Trbiža. Priljublje-
nost med poslušalci si je Radio Trst A pridobil, ker 
je redka, če ne edina postaja brez reklamnih vložkov. 
Na to posebnost me je večkrat spomnil zgodovinar 
Jurij Rosa iz Zgornje Vipavske doline, ki je že več 
desetletij zvest poslušalec tržaških radijskih oddaj.

VIRI IN LITERATURA

ARHIVSKI VIRI

Osebni arhiv avtorja

LITERATURA

Candussi, Guido: Storia della radiodiffusione, volume 
III, Radio Trieste e le altre stazioni italiane della e 
per la Venezia Giulia dopo il 12 giugno 1945. Trst: 
samozaložba, 2007.

Geržinič, Alojzij: Pouk v materinščini – da ali ne. 
Buenos Aires: SKA, 1972.

Rudolf, Saša: Moj RAI. Trst: samozaložba, 2018.
Rudolf, Saša: Olimpijski ogenj in dim. Trst: Založni-

štvo tržaškega tiska, 1984.
Rudolf, Saša: Samostojni. Trst: samozaložba, 2016.
Suhadolc, Ivana: La Nuova legge italiana sulle mino-

ranze e le trasmissioni televisive, Mercator Media 
Forum, volume 5, University of Wales, 2001.

Turk, Lida: Glas v --- etru. Trst: Deželni sedež RAI 
za Furlanijo-Julijsko krajino, 1991.

ČASOPISI

Primorski dnevnik, 1945, 1951, 1964.

S U M M A R Y

Seventy-five years of Radio Trst’s uninter-
rupted broadcasting

The Slovenian Radio Trst A will soon celebrate 
its seventy-fifth anniversary of uninterrupted broad-
casting. The first time the Slovenian language was 
heard through the Trieste radio transmitter, albeit 
for purely propaganda purposes, was in 1944 during 
the German occupation of the Adriatic Littoral. On 
6 May 1945, the Partisans seized the radio head-
quarters under the command of Major Ante No-
vak, established a communication system, and began 
broadcasting. Shortly after that the directorship of 
the radio station was assumed by Jože Javoršek and 
then by Mirko Koršič from Gorizia, who moved to 
Koper at the end of 1945. Under the Allied mili-
tary administration, the Trieste radio broadcasted 
on the same frequencies as the Slovenian and Ita
lian channels; announcements were bilingual. The 
channels were separated in June 1946, after which 
the Slovenian radio was renamed Radio Trieste II 
and had a daily airtime of 11 hours and 45 min-
utes. Its pro-Ally and hence critical stance towards 
the new political regime in Yugoslavia drove away 
many of its collaborators. Still before the departure 
of the Allied forces, the radio passed under the Ita
lian state radio RAI. Slovenian journalists work-
ing in the journalism department merely translated 
texts drawn up by their Italian counterparts. Many 
Slovenian songs were forbidden, e.g. ‘Buči, buči 
morje Adrijansko’ (Roar, roar, the Adriatic Sea) and 
Prešeren was not ‘our poet,’ but a Slovenian one.’ The 
generational shift in the mid-1960s brought about 
many changes, after the right-wing faction of the 
Christian Democracy lost its majority. The post of 
regional secretary was granted to Guido Botteri, 
who was then first appointed chief editor of in-
formation programmes and afterwards director of 
the radio headquarters. Slovenian journalists were 
given a journalist contract, their Italian counterparts 
took over the management of the Italian radio pro-
gramme, and the first three Slovenian shift manag-
ers were appointed. However, the struggle for an 
independent editorial would continue for another 
fifteen years. In 1983, Drago Legiša was assigned 
deputy chief editor. With Slovenia’s war of inde-
pendence and subsequent armed conflicts in Croatia 
and Bosnia and Herzegovina, the Slovenian edito-
rial earned great reputation in Rome by preparing, 
in a little more than two years, over one thousand 
TV contributions in Italian for Channel 2 Evening 
News and over ten thousand contributions for all 
three radio programmes. It was only in 1995, when 



706

SAŠA RUDOLF: 75 LET NEPREKINJENEGA ODDAJANJA RADIA TRST, 693–706 2019

Pierro Vigorelli became the director of regional in-
formation programmes, that experimental broad-
casting of regional news shows also commenced in 
the Slovenian language. Evening news shows were 
officially launched on 1 May 1995. Within the 
framework of cross-border TV, Slovenian and Ital-
ian Evening News were broadcasted on Trieste and 
Koper frequencies. On the other hand, the project of 
establishing a European cross-border TV, with col-
laborating national television stations from Slove-
nia, Friuli–Venezia Giulia, Croatia, Bosnia-Herze-
govina, Hungary, Slovakia, Czech Republic, Austria, 
and Switzerland, is still in its initial stages.

R I A S S U N T O

75 anni di Radio Trst A

Sono 75 anni che Radio Trst A, l'emittente ra-
diofonica in lingua slovena, trasmette ininterrotta-
mente. È doveroso però ricordare che già nel 1944, 
durante l'occupazione tedesca, Radio Trieste mise in 
onda alcuni programmi in lingua slovena che però 
erano di mera propaganda nazista. I partigiani pre-
sero possesso della sede radiofonica il 6 maggio del 
1945. La direzione dei programmi fu affidata in 
un primo momento al maggiore Novak, poi a Jože 
Javoršek, ed infine al goriziano Mirko Koršič che alla 
fine del 1945 si trasferì a Capodistria. Nel periodo 
dell'amministrazione militare alleata radio Trieste 

trasmetteva su stesse frequenze sia programmi in 
lingua slovena che italiana, sempre però con annunci 
bilingui. Nel giungo del 1946 i programmi furono 
divisi, l'emittente slovena Radio Trst II trasmetteva 
su proprie frequenze ogni giorno per 11 ore e 45. 
Siccome i programmi sloveni riflettevano la politica 
filooccidentale degli alleati che contrastava la nuova 
realtà comunista nella Jugoslavia, molti collaborato-
ri si allontanarono per protesta. Ancora prima degli 
accordi di Londra e al ritiro degli angloamericani, 
Radio Trieste passò alla Rai-Radiodiffusione italia-
na. Le notizie del Giornale radio sloveno veniva-
no redatte da colleghi italiani e i giornalisti sloveni 
dovevano limitarsi a tradurle. Erano mese al bando 
alcune canzoni patriotiche slovene, che non si po-
tevano trasmettere, e si doveva parlare di “Prešeren 
come maggior poeta sloveno”, mentre non era gra-
dita la dizione “Prešeren è il nostro maggior poeta”. 
Negli anni sessanta con il cambio generazionale e la 
sconfitta della destra all'interno della Democrazia 
cristiana, cominciò una nuova era di riavvicinamento 
tra la maggioranza italiana e la minoranza slovena, 
voluto dal nuovo segretario Guido Botteri, nominato 
qualche anno più tardi Caporedattore dei programmi 
informativi, e poi direttore di Sede della Rai per il 
Friuli Venezia Giulia. Ma passarono 20 anni dalla ri-
forma della Rai del 1975 che prevedeva trasmissioni 
televisive in lingua slovena alla realizzazione di que-
ste e il riconoscimento della piena autonomia della 
redazione slovena.

(Povzetek v italijanščino prevedel avtor)


	Saša Rudolf
	75 let neprekinjenega oddajanja Radia Trst


